20710157 - STORIA DELL'ARTE BIZANTINA

The course aims to bring the student closer to understanding Byzantine art in its various manifestations, offering methodological coordinates for the reading of the works and their study within the historical-artistic processes.
teacher profile | teaching materials

Programme

History of Byzantine Art from the Origins to the Fall of Constantinople (1453)

The course, which aims to provide students with a general knowledge of the history of Byzantine art from the 4th to the 14th century, will examine artefacts belonging to the various artistic genres (painting, sculpture, architecture, but also miniature, ivory, silver), paying specific attention to the orientations of the patrons and to works and monumental complexes paradigmatic of the Eastern Roman Empire.

Core Documentation

Attending students
Bibliography
· s. v. Costantinopoli, in Enciclopedia dell’Arte Antica, II, Roma 1985, pp. 880-919.

· R. Krautheimer, Costantinopoli, in Tre capitali cristiane. Topografia e politica Torino, Einaudi 1987, pp. 61-105.

· R. Krautheimer, Santa Sofia e gli edifici annessi, in Architettura paleocristiana e bizantina, Torino, Einaudi 1986, pp. 239-267 e figg. 105-124.

· V. Lazarev, Storia della pittura bizantina, trad. it., Torino, Einaudi 1967, pp. 125-136;

pp. 142-154 e figg. 149-181; pp. 195-198 e figg. 275-295; pp. 357-363 e figg. 449-466.

· E. Kitzinger, Alle origini dell’arte bizantina. Correnti stilistiche nel mondo mediterraneo dal III al VII secolo, trad. it., Milano, Jaca Book 2004, pp. 49-150 e figg. 81-231.

· A. Flores David, Oltre i confini dell’impero d’Oriente: mosaici a Kiev e in Georgia, in Luce dell’invisibile. Itinerari del mosaico intorno al Mediterraneo orientale, a cura di E. Concina, A. Flores David, M. Guidetti, Venezia 2011, pp. 184- 192, in part. 185-190.

· E. Concina, Il mosaico tardobizantino a Costantinopoli: San Salvatore in Chora, in Luce dell’invisibile. Itinerari del mosaico intorno al Mediterraneo orientale, a cura di E. Concina, A. Flores David, M. Guidetti, Venezia 2011, pp. 228-234.

· M. Della Valle, Costantinopoli e il suo impero. Arte, architettura, urbanistica nel millennio bizantino, Milano, Jaca Book 2007, pp. 77-143 e figg. 74-147.

· M. L. Fobelli, Un tempio per Giustiniano. Santa Sofia di Costantinopoli e la Descrizione di Paolo Silenziario, Roma, Viella 2005, pp. 1-31, 181-207, figg. 1-142.

· M. L. Fobelli, Fonti e cronologia dei piatti argentei di Cipro con le storie di Davide, “Rivista dell’Istituto Nazionale di Archeologia e Storia dell’Arte”, s. III, anni VI-VII (1983-1984), pp. 191-219.
• Ulteriore bibliografia sarà indicata nel corso delle lezioni.

- Additional bibliography will be indicated in the course of the lectures.

Non-attending students
To the study of the texts indicated, non-attending students should add:
- E. Kitzinger, At the Origins of Byzantine Art. Correnti stilistiche nel mondo mediterraneo dal III al VII secolo, trad. it., Milano, Jaca Book 2005 (the whole volume).
- A. Grabar, Le origini dell'estetica medievale, Milan, Jaca Book 2001 (the entire volume).

Frequency
Class attendance is strongly recommended. Students who are unable to attend for justified reasons must integrate the programme (see above), agreeing this with the lecturer.

N. B. The examination material - with the exception of the entire volumes, which must be purchased or studied in the library, and the additional texts for non-attending students - together with the slides of the lectures, will be made available in PDF format, for regularly enrolled students (both attending and non-attending), on the Team channel of History of Byzantine Art LT a. y. 2023-2024 Prof. Maria Luigia Fobelli, under the heading Files in the Course Material folder.




Type of delivery of the course

Tradictional

Type of evaluation

oral exam