20711235 - HISTORY OF THE MUSEUM AND COLLECTIONS

The aim of the course is to give at the student the basic knowledge of the history of collecting and Museology from both a historical excursus and on the point of view of the cultural Heritage. The course also intends to pay particular attention to the history of the formation of museum institutions between the age of Enlightenment and the birth of modern states. Students will be involved directly in exercises aimed to developing both skills in tradimento historical-critical contexts and ability to read a work of art preserved in museum institutions
teacher profile | teaching materials

Programme

The course, in addition to providing the basic knowledge of museology, from the formation of museums in the early modern age to their activities in the contemporary age, will focus on the formation of major museums in Rome between the late 15th and late 18th centuries. The most important private and public antiquarian and art collections in the Urbe, some of which have become today's major museums in the capital, will be considered with particular attention.

Core Documentation

Introduction
M.T. Fiorio, Il museo nella storia. Dallo studiolo alla raccolta pubblica, 2° ed., Milano-Torino 2018.

C. De Benedictis, Per la storia del collezionismo italiano. Fonti e documenti, 2° ed., Firenze 1998, pp. 1-144.

M. V. Marini Clarelli, Il museo nel mondo contemporaneo. La teoria e la prassi, Roma 2011, pp. 1-67.

F. Haskell, La dispersione e la conservazione del patrimonio artistico, in Storia dell’arte italiana, X (parte III, vol. III, a cura di F. Zeri), Torino 1981, pp. 5-35.

A. Mottola Molfino, Museologia vs. Museografia, in Il libro dei Musei, Torino 1991, pp. 129-146.

R. Fontanarossa, Collezionisti e musei. Una storia culturale, Torino, 2022, pp. 5-122, 323-325.

Antiquarian collecting in Rome in the 15th-16th centuries:
C. Franzoni, Le collezioni rinascimentali di antichità, in Memoria dell’antico nell’arte italiana. I. L’uso dei classici, pp. 299-360.

A. Cavallaro (a cura di), Collezioni di antichità a Roma fra ‘400 e ‘500, Roma 2007, Introduzione e capitoli relativi alle raccolte Galli, Della Valle, Sassi, Cesi.

F. Arata, Il Campidoglio come luogo espositivo di antichità, in Idem, Il secolo d’oro del Museo Capitolino 1733-1838, Roma 2016, pp. 11-69.

Roman museums between the sixteenth and eighteenth centuries:
A. Coliva, La Galleria Borghese: la storia, le opere, in Galleria Borghese, a cura di A. Coliva, Roma 1994, pp. 28-238.

F. Cappelletti, A.G. De Marchi, Il palazzo Doria Pamphilj al corso e le sue collezioni, Firenze 1999, pp. 7-81.

One text of your choice from:
P. Wescher, I furti d’arte. Napoleone e la nascita del Louvre, rist. italiana, Torino 1988.

J. Von Schlosser, Raccolte d’arte e di meraviglie del tardo Rinascimento, rist. italiana, Firenze 2000.

F. Haskell, Mecenati e pittori, ed. Torino 2000.

W. Liebenwein, Studiolo. Storia e funzione di uno spazio culturale, a cura di C. Cieri Via, Modena 2005.

V. Conticelli, Guardaroba di cose rare e preziose: Lo studiolo di Francesco I de’ Medici. Arte, storia e significati, Lugano 2007, pp. 1-177.

La Tribuna del Principe: storia, contesto, restauro, a cura di A. Natali, A. Nova, M. Rossi, Firenze 2014, saggi di F. de Luca, D. Pegazzano, V. Conticelli, F. Paolucci, F. Jonietz, A. Massinelli, V. Saladino, K. Pomian, M. Rossi.

K. Pomian, Il museo una storia mondiale. I. Dal tesoro al museo, Torino 2021.

K. Pomian, Il museo una storia mondiale. II. L’affermazione europea, 1789-1850, Torino 2022.

In addition, direct (or virtual, in the case of museum closures) knowledge of at least the following Roman museums is required: Vatican Museums, Capitoline, Barberini and Corsini Museums, National Galleries of Ancient Art Palazzo Galleria Borghese, Doria Pamphilj Gallery, Palazzo Venezia Museum, Colonna Gallery, Spada Gallery.


Type of delivery of the course

Lectures and field trips to major museums and collections covered in the course. Classroom exercises.

Attendance

Compatibly with the possibilities of each student, attendance is strongly recommended.

Type of evaluation

The exam will be oral and will test knowledge of the topics covered in the course.