20711421 - INITIATION INTO ART-HISTORICAL RESEARCH

The course aims to provide first degree students with the various essential tools for art-historical study and research. The classes will be held by different lecturers and will aim at enabling students to acquire skills related to the means and criteria to carry out bibliographic research, to start an archive investigation, to know the specificity of the works in their material and stylistic consistency, and in their relations with their original locations or in different contexts, from museums to exhibitions. Through concrete examples and field visits the course will illustrate how art history works, and the interaction between different means and methods.
teacher profile | teaching materials

Programme

Lectures (dates to be verified on the academic year calendar):

#1 | Antonella BALLARDINI
La Biblioteca Apostolica Vaticana e il progetto di digitalizzazione dei suoi manoscritti

# 2 | Carmen BELMONTE
Le fototeche degli Istituti di ricerca di Storia dell'Arte

#3 | Giovanna CAPITELLI
La storia dell’arte in rete. Le risorse bibliografiche e i database

# 4 | Giovanna CAPITELLI
La storia dell’arte in rete. Le risorse iconografiche

# 5 | Silvia CECCHINI
Restauri. Perché, quando, come studiare la vita delle opere

# 6 | Stefano CHIODI
L’uso della rete: dalla documentazione visiva alle collezioni di musei.
Gli archivi di gallerie, riviste, artisti, fondazioni e istituzioni

# 7 | Mauro Vincenzo FONTANA
L’arte della visita. Le opere e i contesti – parte I

# 8 | Mauro Vincenzo FONTANA
L’arte della visita. Le opere e i contesti – parte II

# 9 | Silvia GINZBURG
L’analisi dello stile, uno strumento essenziale della
storia dell’arte

# 10 | Silvia GINZBURG
Cos'è e perché è importante una scheda di catalogo

# 11 | Laura IAMURRI
La democrazia della ricerca. Bibliografia e note. Parte I

# 12 | Laura IAMURRI
La democrazia della ricerca. Bibliografia e note. Parte II

# 13 | Maria Cristina TERZAGHI
Unire l'utile al dilettevole. A cosa servono le mostre? Le fasi di costruzione e realizzazione del progetto di una esposizionetemporanea – parte I

# 14 | Maria Cristina TERZAGHI
Unire l'utile al dilettevole. A cosa servono le mostre? Le fasi di costruzione e realizzazione del progetto di una esposizione temporanea – parte II

# 15 | Patrizia TOSINI
Che cosa è un archivio? Istruzioni per la ricerca documentaria negli archivi romani

# 16| Patrizia TOSINI
Gli strumenti di ricerca. Sopralluogo all’Archivio di Stato di Roma


Core Documentation

Materials uploaded by teachers on the dedicated Teams platform.

Reference Bibliography

Materials uploaded by teachers on the dedicated Teams platform.

Type of delivery of the course

In presence, face-to-face lectures, I and II semester.

Type of evaluation

At the conclusion of the seminar, attending students who have accumulated a maximum of three absences are required to contact one of the professors of their choice and agree on the modality of the final test and the consequent verbalization, which will be done by downloading the prepared form found on the course Teams (Certificate of verbalization). Once the signature of eligibility has been acquired from the lecturer following the conclusion of the test, the student will proceed as for the other appeals, registering on the GOMP and contacting Prof. Patrizia Tosini for the verbalization. The whole operation should be accomplished possibly by the winter session of the 2024-2025 academic year.

teacher profile | teaching materials

Programme

Lectures (dates to be verified on the academic year calendar):

#1 | Antonella BALLARDINI
La Biblioteca Apostolica Vaticana e il progetto di digitalizzazione dei suoi manoscritti

# 2 | Carmen BELMONTE
Le fototeche degli Istituti di ricerca di Storia dell'Arte

#3 | Giovanna CAPITELLI
La storia dell’arte in rete. Le risorse bibliografiche e i database

# 4 | Giovanna CAPITELLI
La storia dell’arte in rete. Le risorse iconografiche

# 5 | Silvia CECCHINI
Restauri. Perché, quando, come studiare la vita delle opere

# 6 | Stefano CHIODI
L’uso della rete: dalla documentazione visiva alle collezioni di musei.
Gli archivi di gallerie, riviste, artisti, fondazioni e istituzioni

# 7 | Mauro Vincenzo FONTANA
L’arte della visita. Le opere e i contesti – parte I

# 8 | Mauro Vincenzo FONTANA
L’arte della visita. Le opere e i contesti – parte II

# 9 | Silvia GINZBURG
L’analisi dello stile, uno strumento essenziale della
storia dell’arte

# 10 | Silvia GINZBURG
Cos'è e perché è importante una scheda di catalogo

# 11 | Laura IAMURRI
La democrazia della ricerca. Bibliografia e note. Parte I

# 12 | Laura IAMURRI
La democrazia della ricerca. Bibliografia e note. Parte II

# 13 | Maria Cristina TERZAGHI
Unire l'utile al dilettevole. A cosa servono le mostre? Le fasi di costruzione e realizzazione del progetto di una esposizionetemporanea – parte I

# 14 | Maria Cristina TERZAGHI
Unire l'utile al dilettevole. A cosa servono le mostre? Le fasi di costruzione e realizzazione del progetto di una esposizione temporanea – parte II

# 15 | Patrizia TOSINI
Che cosa è un archivio? Istruzioni per la ricerca documentaria negli archivi romani

# 16| Patrizia TOSINI
Gli strumenti di ricerca. Sopralluogo all’Archivio di Stato di Roma


Core Documentation

Materials uploaded by teachers on the dedicated Teams platform.

Type of delivery of the course

In presence, face-to-face lectures, I and II semester.

Type of evaluation

At the conclusion of the seminar, attending students who have accumulated a maximum of three absences are required to contact one of the professors of their choice and agree on the modality of the final test and the consequent verbalization, which will be done by downloading the prepared form found on the course Teams (Certificate of verbalization). Once the signature of eligibility has been acquired from the lecturer following the conclusion of the test, the student will proceed as for the other appeals, registering on the GOMP and contacting Prof. Patrizia Tosini for the verbalization. The whole operation should be accomplished possibly by the winter session of the 2024-2025 academic year.

teacher profile | teaching materials

Programme

Lectures (dates to be verified on the academic year calendar):

#1 | Antonella BALLARDINI
La Biblioteca Apostolica Vaticana e il progetto di digitalizzazione dei suoi manoscritti

# 2 | Carmen BELMONTE
Le fototeche degli Istituti di ricerca di Storia dell'Arte

#3 | Giovanna CAPITELLI
La storia dell’arte in rete. Le risorse bibliografiche e i database

# 4 | Giovanna CAPITELLI
La storia dell’arte in rete. Le risorse iconografiche

# 5 | Silvia CECCHINI
Restauri. Perché, quando, come studiare la vita delle opere

# 6 | Stefano CHIODI
L’uso della rete: dalla documentazione visiva alle collezioni di musei.
Gli archivi di gallerie, riviste, artisti, fondazioni e istituzioni

# 7 | Mauro Vincenzo FONTANA
L’arte della visita. Le opere e i contesti – parte I

# 8 | Mauro Vincenzo FONTANA
L’arte della visita. Le opere e i contesti – parte II

# 9 | Silvia GINZBURG
L’analisi dello stile, uno strumento essenziale della
storia dell’arte

# 10 | Silvia GINZBURG
Cos'è e perché è importante una scheda di catalogo

# 11 | Laura IAMURRI
La democrazia della ricerca. Bibliografia e note. Parte I

# 12 | Laura IAMURRI
La democrazia della ricerca. Bibliografia e note. Parte II

# 13 | Maria Cristina TERZAGHI
Unire l'utile al dilettevole. A cosa servono le mostre? Le fasi di costruzione e realizzazione del progetto di una esposizionetemporanea – parte I

# 14 | Maria Cristina TERZAGHI
Unire l'utile al dilettevole. A cosa servono le mostre? Le fasi di costruzione e realizzazione del progetto di una esposizione temporanea – parte II

# 15 | Patrizia TOSINI
Che cosa è un archivio? Istruzioni per la ricerca documentaria negli archivi romani

# 16| Patrizia TOSINI
Gli strumenti di ricerca. Sopralluogo all’Archivio di Stato di Roma


Core Documentation

Materials uploaded by teachers on the dedicated Teams platform.

Type of delivery of the course

In presence, face-to-face lectures, I and II semester.

Type of evaluation

At the conclusion of the seminar, attending students who have accumulated a maximum of three absences are required to contact one of the professors of their choice and agree on the modality of the final test and the consequent verbalization, which will be done by downloading the prepared form found on the course Teams (Certificate of verbalization). Once the signature of eligibility has been acquired from the lecturer following the conclusion of the test, the student will proceed as for the other appeals, registering on the GOMP and contacting Prof. Patrizia Tosini for the verbalization. The whole operation should be accomplished possibly by the winter session of the 2024-2025 academic year.

teacher profile | teaching materials

Programme

Lectures (dates to be verified on the academic year calendar):

#1 | Antonella BALLARDINI
La Biblioteca Apostolica Vaticana e il progetto di digitalizzazione dei suoi manoscritti

# 2 | Carmen BELMONTE
Le fototeche degli Istituti di ricerca di Storia dell'Arte

#3 | Giovanna CAPITELLI
La storia dell’arte in rete. Le risorse bibliografiche e i database

# 4 | Giovanna CAPITELLI
La storia dell’arte in rete. Le risorse iconografiche

# 5 | Silvia CECCHINI
Restauri. Perché, quando, come studiare la vita delle opere

# 6 | Stefano CHIODI
L’uso della rete: dalla documentazione visiva alle collezioni di musei.
Gli archivi di gallerie, riviste, artisti, fondazioni e istituzioni

# 7 | Mauro Vincenzo FONTANA
L’arte della visita. Le opere e i contesti – parte I

# 8 | Mauro Vincenzo FONTANA
L’arte della visita. Le opere e i contesti – parte II

# 9 | Silvia GINZBURG
L’analisi dello stile, uno strumento essenziale della
storia dell’arte


Core Documentation

Materials uploaded by teachers on the dedicated Teams platform.

Type of delivery of the course

In presence, face-to-face lectures, I and II semester.

Type of evaluation

At the conclusion of the seminar, attending students who have accumulated a maximum of three absences are required to contact one of the professors of their choice and agree on the modality of the final test and the consequent verbalization, which will be done by downloading the prepared form found on the course Teams (Certificate of verbalization). Once the signature of eligibility has been acquired from the lecturer following the conclusion of the test, the student will proceed as for the other appeals, registering on the GOMP and contacting Prof. Patrizia Tosini for the verbalization. The whole operation should be accomplished possibly by the winter session of the 2024-2025 academic year.

teacher profile | teaching materials

Programme

Lectures (dates to be verified on the academic year calendar):

#1 | Antonella BALLARDINI
La Biblioteca Apostolica Vaticana e il progetto di digitalizzazione dei suoi manoscritti

# 2 | Carmen BELMONTE
Le fototeche degli Istituti di ricerca di Storia dell'Arte

#3 | Giovanna CAPITELLI
La storia dell’arte in rete. Le risorse bibliografiche e i database

# 4 | Giovanna CAPITELLI
La storia dell’arte in rete. Le risorse iconografiche

# 5 | Silvia CECCHINI
Restauri. Perché, quando, come studiare la vita delle opere

# 6 | Stefano CHIODI
L’uso della rete: dalla documentazione visiva alle collezioni di musei.
Gli archivi di gallerie, riviste, artisti, fondazioni e istituzioni

# 7 | Mauro Vincenzo FONTANA
L’arte della visita. Le opere e i contesti – parte I

# 8 | Mauro Vincenzo FONTANA
L’arte della visita. Le opere e i contesti – parte II

# 9 | Silvia GINZBURG
L’analisi dello stile, uno strumento essenziale della
storia dell’arte

# 10 | Silvia GINZBURG
Cos'è e perché è importante una scheda di catalogo

# 11 | Laura IAMURRI
La democrazia della ricerca. Bibliografia e note. Parte I

# 12 | Laura IAMURRI
La democrazia della ricerca. Bibliografia e note. Parte II

# 13 | Maria Cristina TERZAGHI
Unire l'utile al dilettevole. A cosa servono le mostre? Le fasi di costruzione e realizzazione del progetto di una esposizionetemporanea – parte I

# 14 | Maria Cristina TERZAGHI
Unire l'utile al dilettevole. A cosa servono le mostre? Le fasi di costruzione e realizzazione del progetto di una esposizione temporanea – parte II

# 15 | Patrizia TOSINI
Che cosa è un archivio? Istruzioni per la ricerca documentaria negli archivi romani

# 16| Patrizia TOSINI
Gli strumenti di ricerca. Sopralluogo all’Archivio di Stato di Roma


Core Documentation

Materials uploaded by teachers on the dedicated Teams platform.

Type of delivery of the course

In presence, face-to-face lectures, I and II semester.

Type of evaluation

At the conclusion of the seminar, attending students who have accumulated a maximum of three absences are required to contact one of the professors of their choice and agree on the modality of the final test and the consequent verbalization, which will be done by downloading the prepared form found on the course Teams (Certificate of verbalization). Once the signature of eligibility has been acquired from the lecturer following the conclusion of the test, the student will proceed as for the other appeals, registering on the GOMP and contacting Prof. Patrizia Tosini for the verbalization. The whole operation should be accomplished possibly by the winter session of the 2024-2025 academic year.

teacher profile | teaching materials

Programme

Lectures (dates to be verified on the academic year calendar):

#1 | Antonella BALLARDINI
La Biblioteca Apostolica Vaticana e il progetto di digitalizzazione dei suoi manoscritti

# 2 | Carmen BELMONTE
Le fototeche degli Istituti di ricerca di Storia dell'Arte

#3 | Giovanna CAPITELLI
La storia dell’arte in rete. Le risorse bibliografiche e i database

# 4 | Giovanna CAPITELLI
La storia dell’arte in rete. Le risorse iconografiche

# 5 | Silvia CECCHINI
Restauri. Perché, quando, come studiare la vita delle opere

# 6 | Stefano CHIODI
L’uso della rete: dalla documentazione visiva alle collezioni di musei.
Gli archivi di gallerie, riviste, artisti, fondazioni e istituzioni

# 7 | Mauro Vincenzo FONTANA
L’arte della visita. Le opere e i contesti – parte I

# 8 | Mauro Vincenzo FONTANA
L’arte della visita. Le opere e i contesti – parte II

# 9 | Silvia GINZBURG
L’analisi dello stile, uno strumento essenziale della
storia dell’arte

# 10 | Silvia GINZBURG
Cos'è e perché è importante una scheda di catalogo

# 11 | Laura IAMURRI
La democrazia della ricerca. Bibliografia e note. Parte I

# 12 | Laura IAMURRI
La democrazia della ricerca. Bibliografia e note. Parte II

# 13 | Maria Cristina TERZAGHI
Unire l'utile al dilettevole. A cosa servono le mostre? Le fasi di costruzione e realizzazione del progetto di una esposizionetemporanea – parte I

# 14 | Maria Cristina TERZAGHI
Unire l'utile al dilettevole. A cosa servono le mostre? Le fasi di costruzione e realizzazione del progetto di una esposizione temporanea – parte II

# 15 | Patrizia TOSINI
Che cosa è un archivio? Istruzioni per la ricerca documentaria negli archivi romani

# 16| Patrizia TOSINI
Gli strumenti di ricerca. Sopralluogo all’Archivio di Stato di Roma


Core Documentation

Materials uploaded by teachers on the dedicated Teams platform.

Type of delivery of the course

In presence, face-to-face lectures, I and II semester.

Type of evaluation

At the conclusion of the seminar, attending students who have accumulated a maximum of three absences are required to contact one of the professors of their choice and agree on the modality of the final test and the consequent verbalization, which will be done by downloading the prepared form found on the course Teams (Certificate of verbalization). Once the signature of eligibility has been acquired from the lecturer following the conclusion of the test, the student will proceed as for the other appeals, registering on the GOMP and contacting Prof. Patrizia Tosini for the verbalization. The whole operation should be accomplished possibly by the winter session of the 2024-2025 academic year.

teacher profile | teaching materials

Programme

Lectures (dates to be verified on the academic year calendar):

#1 | Antonella BALLARDINI
La Biblioteca Apostolica Vaticana e il progetto di digitalizzazione dei suoi manoscritti

# 2 | Carmen BELMONTE
Le fototeche degli Istituti di ricerca di Storia dell'Arte

#3 | Giovanna CAPITELLI
La storia dell’arte in rete. Le risorse bibliografiche e i database

# 4 | Giovanna CAPITELLI
La storia dell’arte in rete. Le risorse iconografiche

# 5 | Silvia CECCHINI
Restauri. Perché, quando, come studiare la vita delle opere

# 6 | Stefano CHIODI
L’uso della rete: dalla documentazione visiva alle collezioni di musei.
Gli archivi di gallerie, riviste, artisti, fondazioni e istituzioni

# 7 | Mauro Vincenzo FONTANA
L’arte della visita. Le opere e i contesti – parte I

# 8 | Mauro Vincenzo FONTANA
L’arte della visita. Le opere e i contesti – parte II

# 9 | Silvia GINZBURG
L’analisi dello stile, uno strumento essenziale della
storia dell’arte

# 10 | Silvia GINZBURG
Cos'è e perché è importante una scheda di catalogo

# 11 | Laura IAMURRI
La democrazia della ricerca. Bibliografia e note. Parte I

# 12 | Laura IAMURRI
La democrazia della ricerca. Bibliografia e note. Parte II

# 13 | Maria Cristina TERZAGHI
Unire l'utile al dilettevole. A cosa servono le mostre? Le fasi di costruzione e realizzazione del progetto di una esposizionetemporanea – parte I

# 14 | Maria Cristina TERZAGHI
Unire l'utile al dilettevole. A cosa servono le mostre? Le fasi di costruzione e realizzazione del progetto di una esposizione temporanea – parte II

# 15 | Patrizia TOSINI
Che cosa è un archivio? Istruzioni per la ricerca documentaria negli archivi romani

# 16| Patrizia TOSINI
Gli strumenti di ricerca. Sopralluogo all’Archivio di Stato di Roma


Core Documentation

Materials uploaded by teachers on the dedicated Teams platform.

Type of delivery of the course

In presence, face-to-face lectures, I and II semester.

Type of evaluation

At the conclusion of the seminar, attending students who have accumulated a maximum of three absences are required to contact one of the professors of their choice and agree on the modality of the final test and the consequent verbalization, which will be done by downloading the prepared form found on the course Teams (Certificate of verbalization). Once the signature of eligibility has been acquired from the lecturer following the conclusion of the test, the student will proceed as for the other appeals, registering on the GOMP and contacting Prof. Patrizia Tosini for the verbalization. The whole operation should be accomplished possibly by the winter session of the 2024-2025 academic year.

teacher profile | teaching materials

Programme

Lectures (dates to be verified on the academic year calendar):

#1 | Antonella BALLARDINI
La Biblioteca Apostolica Vaticana e il progetto di digitalizzazione dei suoi manoscritti

# 2 | Carmen BELMONTE
Le fototeche degli Istituti di ricerca di Storia dell'Arte

#3 | Giovanna CAPITELLI
La storia dell’arte in rete. Le risorse bibliografiche e i database

# 4 | Giovanna CAPITELLI
La storia dell’arte in rete. Le risorse iconografiche

# 5 | Silvia CECCHINI
Restauri. Perché, quando, come studiare la vita delle opere

# 6 | Stefano CHIODI
L’uso della rete: dalla documentazione visiva alle collezioni di musei.
Gli archivi di gallerie, riviste, artisti, fondazioni e istituzioni

# 7 | Mauro Vincenzo FONTANA
L’arte della visita. Le opere e i contesti – parte I

# 8 | Mauro Vincenzo FONTANA
L’arte della visita. Le opere e i contesti – parte II

# 9 | Silvia GINZBURG
L’analisi dello stile, uno strumento essenziale della
storia dell’arte

# 10 | Silvia GINZBURG
Cos'è e perché è importante una scheda di catalogo

# 11 | Laura IAMURRI
La democrazia della ricerca. Bibliografia e note. Parte I

# 12 | Laura IAMURRI
La democrazia della ricerca. Bibliografia e note. Parte II

# 13 | Maria Cristina TERZAGHI
Unire l'utile al dilettevole. A cosa servono le mostre? Le fasi di costruzione e realizzazione del progetto di una esposizionetemporanea – parte I

# 14 | Maria Cristina TERZAGHI
Unire l'utile al dilettevole. A cosa servono le mostre? Le fasi di costruzione e realizzazione del progetto di una esposizione temporanea – parte II

# 15 | Patrizia TOSINI
Che cosa è un archivio? Istruzioni per la ricerca documentaria negli archivi romani

# 16| Patrizia TOSINI
Gli strumenti di ricerca. Sopralluogo all’Archivio di Stato di Roma


Core Documentation

Materials uploaded by teachers on the dedicated Teams platform.

Type of delivery of the course

In presence, face-to-face lectures, I and II semester.

Type of evaluation

At the conclusion of the seminar, attending students who have accumulated a maximum of three absences are required to contact one of the professors of their choice and agree on the modality of the final test and the consequent verbalization, which will be done by downloading the prepared form found on the course Teams (Certificate of verbalization). Once the signature of eligibility has been acquired from the lecturer following the conclusion of the test, the student will proceed as for the other appeals, registering on the GOMP and contacting Prof. Patrizia Tosini for the verbalization. The whole operation should be accomplished possibly by the winter session of the 2024-2025 academic year.

teacher profile | teaching materials

Programme

Lectures (dates to be verified on the academic year calendar):

#1 | Antonella BALLARDINI
La Biblioteca Apostolica Vaticana e il progetto di digitalizzazione dei suoi manoscritti

# 2 | Carmen BELMONTE
Le fototeche degli Istituti di ricerca di Storia dell'Arte

#3 | Giovanna CAPITELLI
La storia dell’arte in rete. Le risorse bibliografiche e i database

# 4 | Giovanna CAPITELLI
La storia dell’arte in rete. Le risorse iconografiche

# 5 | Silvia CECCHINI
Restauri. Perché, quando, come studiare la vita delle opere

# 6 | Stefano CHIODI
L’uso della rete: dalla documentazione visiva alle collezioni di musei.
Gli archivi di gallerie, riviste, artisti, fondazioni e istituzioni

# 7 | Mauro Vincenzo FONTANA
L’arte della visita. Le opere e i contesti – parte I

# 8 | Mauro Vincenzo FONTANA
L’arte della visita. Le opere e i contesti – parte II

# 9 | Silvia GINZBURG
L’analisi dello stile, uno strumento essenziale della
storia dell’arte

# 10 | Silvia GINZBURG
Cos'è e perché è importante una scheda di catalogo

# 11 | Laura IAMURRI
La democrazia della ricerca. Bibliografia e note. Parte I

# 12 | Laura IAMURRI
La democrazia della ricerca. Bibliografia e note. Parte II

# 13 | Maria Cristina TERZAGHI
Unire l'utile al dilettevole. A cosa servono le mostre? Le fasi di costruzione e realizzazione del progetto di una esposizionetemporanea – parte I

# 14 | Maria Cristina TERZAGHI
Unire l'utile al dilettevole. A cosa servono le mostre? Le fasi di costruzione e realizzazione del progetto di una esposizione temporanea – parte II

# 15 | Patrizia TOSINI
Che cosa è un archivio? Istruzioni per la ricerca documentaria negli archivi romani

# 16| Patrizia TOSINI
Gli strumenti di ricerca. Sopralluogo all’Archivio di Stato di Roma


Core Documentation

Materials uploaded by teachers on the dedicated Teams platform.

Type of delivery of the course

In presence, face-to-face lectures, I and II semester.

Type of evaluation

At the conclusion of the seminar, attending students who have accumulated a maximum of three absences are required to contact one of the professors of their choice and agree on the modality of the final test and the consequent verbalization, which will be done by downloading the prepared form found on the course Teams (Certificate of verbalization). Once the signature of eligibility has been acquired from the lecturer following the conclusion of the test, the student will proceed as for the other appeals, registering on the GOMP and contacting Prof. Patrizia Tosini for the verbalization. The whole operation should be accomplished possibly by the winter session of the 2024-2025 academic year.

teacher profile | teaching materials

Programme

Lectures (dates to be verified on the academic year calendar):

#1 | Antonella BALLARDINI
La Biblioteca Apostolica Vaticana e il progetto di digitalizzazione dei suoi manoscritti

# 2 | Carmen BELMONTE
Le fototeche degli Istituti di ricerca di Storia dell'Arte

#3 | Giovanna CAPITELLI
La storia dell’arte in rete. Le risorse bibliografiche e i database

# 4 | Giovanna CAPITELLI
La storia dell’arte in rete. Le risorse iconografiche

# 5 | Silvia CECCHINI
Restauri. Perché, quando, come studiare la vita delle opere

# 6 | Stefano CHIODI
L’uso della rete: dalla documentazione visiva alle collezioni di musei.
Gli archivi di gallerie, riviste, artisti, fondazioni e istituzioni

# 7 | Mauro Vincenzo FONTANA
L’arte della visita. Le opere e i contesti – parte I

# 8 | Mauro Vincenzo FONTANA
L’arte della visita. Le opere e i contesti – parte II

# 9 | Silvia GINZBURG
L’analisi dello stile, uno strumento essenziale della
storia dell’arte

# 10 | Silvia GINZBURG
Cos'è e perché è importante una scheda di catalogo

# 11 | Laura IAMURRI
La democrazia della ricerca. Bibliografia e note. Parte I

# 12 | Laura IAMURRI
La democrazia della ricerca. Bibliografia e note. Parte II

# 13 | Maria Cristina TERZAGHI
Unire l'utile al dilettevole. A cosa servono le mostre? Le fasi di costruzione e realizzazione del progetto di una esposizionetemporanea – parte I

# 14 | Maria Cristina TERZAGHI
Unire l'utile al dilettevole. A cosa servono le mostre? Le fasi di costruzione e realizzazione del progetto di una esposizione temporanea – parte II

# 15 | Patrizia TOSINI
Che cosa è un archivio? Istruzioni per la ricerca documentaria negli archivi romani

# 16| Patrizia TOSINI
Gli strumenti di ricerca. Sopralluogo all’Archivio di Stato di Roma


Core Documentation

Materials uploaded by teachers on the dedicated Teams platform.

Type of delivery of the course

In presence, face-to-face lectures, I and II semester.

Type of evaluation

At the conclusion of the seminar, attending students who have accumulated a maximum of three absences are required to contact one of the professors of their choice and agree on the modality of the final test and the consequent verbalization, which will be done by downloading the prepared form found on the course Teams (Certificate of verbalization). Once the signature of eligibility has been acquired from the lecturer following the conclusion of the test, the student will proceed as for the other appeals, registering on the GOMP and contacting Prof. Patrizia Tosini for the verbalization. The whole operation should be accomplished possibly by the winter session of the 2024-2025 academic year.