The course aims to bring the student closer to understanding Byzantine art in its various manifestations, offering methodological coordinates for the reading of the works and their study within the historical-artistic processes.
teacher profile teaching materials
The course is devised to provide the students with basic, general knowledge of Byzantine Art from the 4th to the 14th century, analysing artworks different techniques and types (painting, sculpture, architecture, as well as miniatures, ivories, silverware), with special attention to the trends in commissioning and to works and building which can be seen as paradigmatic of the Eastern Roman Empire.
Attending students
• s. v. Costantinopoli, in Enciclopedia dell’Arte Antica, II, Roma 1959, pp. 880-919.
• R. Krautheimer, Costantinopoli, in Tre capitali cristiane. Topografia e politica Torino, Einaudi 1987, pp. 61-105.
• R. Krautheimer, Santa Sofia e gli edifici annessi, in Architettura paleocristiana e bizantina, Torino, Einaudi 1986, pp. 239-267 e figg. 105-124.
• V. Lazarev, Storia della pittura bizantina, trad. it., Torino, Einaudi 1967, pp. 125-136;
pp. 142-154 e figg. 149-181; pp. 195-198 e figg. 275-295; pp. 357-363 e figg. 449-466.
• E. Kitzinger, Alle origini dell’arte bizantina. Correnti stilistiche nel mondo mediterraneo dal III al VII secolo, trad. it., Milano, Jaca Book 2004, pp. 49-150 e figg. 81-231.
• A. Flores David, Oltre i confini dell’impero d’Oriente: mosaici a Kiev e in Georgia, in Luce dell’invisibile. Itinerari del mosaico intorno al Mediterraneo orientale, a cura di E. Concina, A. Flores David, M. Guidetti, Venezia 2011, pp. 184- 192, in part. 185-190.
• E. Concina, Il mosaico tardobizantino a Costantinopoli: San Salvatore in Chora, in Luce dell’invisibile cit., Venezia 2011, pp. 228-234.
• M. Della Valle, Costantinopoli e il suo impero. Arte, architettura, urbanistica nel millennio bizantino, Milano, Jaca Book 2007, pp. 77-143 e figg. 74-147.
• M. L. Fobelli, Un tempio per Giustiniano. Santa Sofia di Costantinopoli e la Descrizione di Paolo Silenziario, Roma, Viella 2005, pp. 1-31, 181-207, figg. 1-142.
• M. L. Fobelli, Fonti e cronologia dei piatti argentei di Cipro con le storie di Davide, “Rivista dell’Istituto Nazionale di Archeologia e Storia dell’Arte”, s. III, anni VI-VII (1983-1984), pp. 191-219.
• Further references will be provided throughout the course.
Non-attending student
Must add to the above texts:
• E. Kitzinger, Alle origini dell’arte bizantina. Correnti stilistiche nel mondo mediterraneo dal III al VII secolo, trad. it., Milano, Jaca Book 2005 (whole book).
• A. Grabar, Le origini dell’estetica medievale, Milano, Jaca Book 2001 (whole book).
Programme
History of Byzantine art from the foundation of Constantinople to its fall (1453)The course is devised to provide the students with basic, general knowledge of Byzantine Art from the 4th to the 14th century, analysing artworks different techniques and types (painting, sculpture, architecture, as well as miniatures, ivories, silverware), with special attention to the trends in commissioning and to works and building which can be seen as paradigmatic of the Eastern Roman Empire.
Core Documentation
BibliographyAttending students
• s. v. Costantinopoli, in Enciclopedia dell’Arte Antica, II, Roma 1959, pp. 880-919.
• R. Krautheimer, Costantinopoli, in Tre capitali cristiane. Topografia e politica Torino, Einaudi 1987, pp. 61-105.
• R. Krautheimer, Santa Sofia e gli edifici annessi, in Architettura paleocristiana e bizantina, Torino, Einaudi 1986, pp. 239-267 e figg. 105-124.
• V. Lazarev, Storia della pittura bizantina, trad. it., Torino, Einaudi 1967, pp. 125-136;
pp. 142-154 e figg. 149-181; pp. 195-198 e figg. 275-295; pp. 357-363 e figg. 449-466.
• E. Kitzinger, Alle origini dell’arte bizantina. Correnti stilistiche nel mondo mediterraneo dal III al VII secolo, trad. it., Milano, Jaca Book 2004, pp. 49-150 e figg. 81-231.
• A. Flores David, Oltre i confini dell’impero d’Oriente: mosaici a Kiev e in Georgia, in Luce dell’invisibile. Itinerari del mosaico intorno al Mediterraneo orientale, a cura di E. Concina, A. Flores David, M. Guidetti, Venezia 2011, pp. 184- 192, in part. 185-190.
• E. Concina, Il mosaico tardobizantino a Costantinopoli: San Salvatore in Chora, in Luce dell’invisibile cit., Venezia 2011, pp. 228-234.
• M. Della Valle, Costantinopoli e il suo impero. Arte, architettura, urbanistica nel millennio bizantino, Milano, Jaca Book 2007, pp. 77-143 e figg. 74-147.
• M. L. Fobelli, Un tempio per Giustiniano. Santa Sofia di Costantinopoli e la Descrizione di Paolo Silenziario, Roma, Viella 2005, pp. 1-31, 181-207, figg. 1-142.
• M. L. Fobelli, Fonti e cronologia dei piatti argentei di Cipro con le storie di Davide, “Rivista dell’Istituto Nazionale di Archeologia e Storia dell’Arte”, s. III, anni VI-VII (1983-1984), pp. 191-219.
• Further references will be provided throughout the course.
Non-attending student
Must add to the above texts:
• E. Kitzinger, Alle origini dell’arte bizantina. Correnti stilistiche nel mondo mediterraneo dal III al VII secolo, trad. it., Milano, Jaca Book 2005 (whole book).
• A. Grabar, Le origini dell’estetica medievale, Milano, Jaca Book 2001 (whole book).
Reference Bibliography
N.B. Apart from whole books, which can be either found at public libraries or bought, and additional readings for non-attending students, any other materials will be available as PDF for properly enrolled students (attending and non-attending), on the Team channel of Storia dell’arte bizantina LT a.a. 2025-2026 prof.ssa Maria Luigia Fobelli, in the section File, folder Materiale del corso.Attendance
Attendance to the course is highly recommended. Those who, due to serious circumstances, are unable to attend the lectures, should supplement the programme (see above) with additional readings to be agreed with the teacher.Type of evaluation
oral exam