the course will focus on a critical view on some of the most important topics of the historical knowledge, how it is contructed, how the historian works, the epistemological aspects and the narrative ones.
Curriculum
teacher profile teaching materials
In the first part of the course, a critical reflection will be undertaken on the forms of historical knowledge and the organisation of work in the historian's laboratory: time, the relationship between history and memory, the historical dimension of human existence, the space of historical knowledge, the documents used, the new historiographical currents between hermeneutics and the social sciences.
In the second part of the course, in the last lessons, various types of sources will be presented with examples of analysis, also through educational visits to archives and libraries.
Both:
• M. Bloch, Apologia della storia, Einaudi, Torino, 2009 or F. Chabod, Lezioni di Metodo storico (qualunque edizione)
• S. Rogari, La scienza storica, UTET, Torino, 2013 or A. D'Orsi, Piccolo manuale di storiografia (Bruno Mondadori, 2002)
For no attendance students:
Both:
• M. Bloch, Apologia della storia, Einaudi, Torino, 2009 or F. Chabod, Lezioni di Metodo storico (qualunque edizione)
• S. Rogari, La scienza storica, UTET, Torino, 2013 or A. D'Orsi, Piccolo manuale di storiografia (Bruno Mondadori, 2002)
and one of:
• J. Topolski, Narrare la storia, Bruno Mondadori, Milano, 1997
• P. Burke, La storia culturale, Bologna, Il Mulino, 2006
• H. White, Forme di storia. Dalla realtà alla narrazione, Roma, Carocci, 2006
• B. Bonomo, Voci della memoria, Roma, Carocci, 2013
• M. Ridolfi, Verso la public history. Fare e raccontare storia nel tempo presente, Pacini, Pisa, 2017
• S. Gruzinski, Abbiamo ancora bisogno della storia? Il senso del passato nel mondo globalizzato, Raffaello Cortina, Milano, 2016
• G.P. Romagnani, Storia della storiografia. Dall’antichità a oggi, Carocci, Roma 2019
Programme
The course aims to get students to critically reflect on the characteristics of historical knowledge, its hermeneutic values, the different types of sources and their use, the relationship between history and other human and social sciences, the various methods and conceptions of historical research, illustrating the vast panorama of works and authors particularly significant for historiography.In the first part of the course, a critical reflection will be undertaken on the forms of historical knowledge and the organisation of work in the historian's laboratory: time, the relationship between history and memory, the historical dimension of human existence, the space of historical knowledge, the documents used, the new historiographical currents between hermeneutics and the social sciences.
In the second part of the course, in the last lessons, various types of sources will be presented with examples of analysis, also through educational visits to archives and libraries.
Core Documentation
For attendance students:Both:
• M. Bloch, Apologia della storia, Einaudi, Torino, 2009 or F. Chabod, Lezioni di Metodo storico (qualunque edizione)
• S. Rogari, La scienza storica, UTET, Torino, 2013 or A. D'Orsi, Piccolo manuale di storiografia (Bruno Mondadori, 2002)
For no attendance students:
Both:
• M. Bloch, Apologia della storia, Einaudi, Torino, 2009 or F. Chabod, Lezioni di Metodo storico (qualunque edizione)
• S. Rogari, La scienza storica, UTET, Torino, 2013 or A. D'Orsi, Piccolo manuale di storiografia (Bruno Mondadori, 2002)
and one of:
• J. Topolski, Narrare la storia, Bruno Mondadori, Milano, 1997
• P. Burke, La storia culturale, Bologna, Il Mulino, 2006
• H. White, Forme di storia. Dalla realtà alla narrazione, Roma, Carocci, 2006
• B. Bonomo, Voci della memoria, Roma, Carocci, 2013
• M. Ridolfi, Verso la public history. Fare e raccontare storia nel tempo presente, Pacini, Pisa, 2017
• S. Gruzinski, Abbiamo ancora bisogno della storia? Il senso del passato nel mondo globalizzato, Raffaello Cortina, Milano, 2016
• G.P. Romagnani, Storia della storiografia. Dall’antichità a oggi, Carocci, Roma 2019
Type of evaluation
The exam will be oral. For those attending, participation in the course and the planned didactical visits will also be taken into account. teacher profile teaching materials
In the first part of the course, a critical reflection will be undertaken on the forms of historical knowledge and the organisation of work in the historian's laboratory: time, the relationship between history and memory, the historical dimension of human existence, the space of historical knowledge, the documents used, the new historiographical currents between hermeneutics and the social sciences.
In the second part of the course, in the last lessons, various types of sources will be presented with examples of analysis, also through educational visits to archives and libraries.
Both:
• M. Bloch, Apologia della storia, Einaudi, Torino, 2009 or F. Chabod, Lezioni di Metodo storico (qualunque edizione)
• S. Rogari, La scienza storica, UTET, Torino, 2013 or A. D'Orsi, Piccolo manuale di storiografia (Bruno Mondadori, 2002)
For no attendance students:
Both:
• M. Bloch, Apologia della storia, Einaudi, Torino, 2009 or F. Chabod, Lezioni di Metodo storico (qualunque edizione)
• S. Rogari, La scienza storica, UTET, Torino, 2013 or A. D'Orsi, Piccolo manuale di storiografia (Bruno Mondadori, 2002)
and one of:
• J. Topolski, Narrare la storia, Bruno Mondadori, Milano, 1997
• P. Burke, La storia culturale, Bologna, Il Mulino, 2006
• H. White, Forme di storia. Dalla realtà alla narrazione, Roma, Carocci, 2006
• B. Bonomo, Voci della memoria, Roma, Carocci, 2013
• M. Ridolfi, Verso la public history. Fare e raccontare storia nel tempo presente, Pacini, Pisa, 2017
• S. Gruzinski, Abbiamo ancora bisogno della storia? Il senso del passato nel mondo globalizzato, Raffaello Cortina, Milano, 2016
• G.P. Romagnani, Storia della storiografia. Dall’antichità a oggi, Carocci, Roma 2019
Programme
The course aims to get students to critically reflect on the characteristics of historical knowledge, its hermeneutic values, the different types of sources and their use, the relationship between history and other human and social sciences, the various methods and conceptions of historical research, illustrating the vast panorama of works and authors particularly significant for historiography.In the first part of the course, a critical reflection will be undertaken on the forms of historical knowledge and the organisation of work in the historian's laboratory: time, the relationship between history and memory, the historical dimension of human existence, the space of historical knowledge, the documents used, the new historiographical currents between hermeneutics and the social sciences.
In the second part of the course, in the last lessons, various types of sources will be presented with examples of analysis, also through educational visits to archives and libraries.
Core Documentation
For attendance students:Both:
• M. Bloch, Apologia della storia, Einaudi, Torino, 2009 or F. Chabod, Lezioni di Metodo storico (qualunque edizione)
• S. Rogari, La scienza storica, UTET, Torino, 2013 or A. D'Orsi, Piccolo manuale di storiografia (Bruno Mondadori, 2002)
For no attendance students:
Both:
• M. Bloch, Apologia della storia, Einaudi, Torino, 2009 or F. Chabod, Lezioni di Metodo storico (qualunque edizione)
• S. Rogari, La scienza storica, UTET, Torino, 2013 or A. D'Orsi, Piccolo manuale di storiografia (Bruno Mondadori, 2002)
and one of:
• J. Topolski, Narrare la storia, Bruno Mondadori, Milano, 1997
• P. Burke, La storia culturale, Bologna, Il Mulino, 2006
• H. White, Forme di storia. Dalla realtà alla narrazione, Roma, Carocci, 2006
• B. Bonomo, Voci della memoria, Roma, Carocci, 2013
• M. Ridolfi, Verso la public history. Fare e raccontare storia nel tempo presente, Pacini, Pisa, 2017
• S. Gruzinski, Abbiamo ancora bisogno della storia? Il senso del passato nel mondo globalizzato, Raffaello Cortina, Milano, 2016
• G.P. Romagnani, Storia della storiografia. Dall’antichità a oggi, Carocci, Roma 2019
Type of evaluation
The exam will be oral. For those attending, participation in the course and the planned didactical visits will also be taken into account. teacher profile teaching materials
In the first part of the course, a critical reflection will be undertaken on the forms of historical knowledge and the organisation of work in the historian's laboratory: time, the relationship between history and memory, the historical dimension of human existence, the space of historical knowledge, the documents used, the new historiographical currents between hermeneutics and the social sciences.
In the second part of the course, in the last lessons, various types of sources will be presented with examples of analysis, also through educational visits to archives and libraries.
Both:
• M. Bloch, Apologia della storia, Einaudi, Torino, 2009 or F. Chabod, Lezioni di Metodo storico (qualunque edizione)
• S. Rogari, La scienza storica, UTET, Torino, 2013 or A. D'Orsi, Piccolo manuale di storiografia (Bruno Mondadori, 2002)
For no attendance students:
Both:
• M. Bloch, Apologia della storia, Einaudi, Torino, 2009 or F. Chabod, Lezioni di Metodo storico (qualunque edizione)
• S. Rogari, La scienza storica, UTET, Torino, 2013 or A. D'Orsi, Piccolo manuale di storiografia (Bruno Mondadori, 2002)
and one of:
• J. Topolski, Narrare la storia, Bruno Mondadori, Milano, 1997
• P. Burke, La storia culturale, Bologna, Il Mulino, 2006
• H. White, Forme di storia. Dalla realtà alla narrazione, Roma, Carocci, 2006
• B. Bonomo, Voci della memoria, Roma, Carocci, 2013
• M. Ridolfi, Verso la public history. Fare e raccontare storia nel tempo presente, Pacini, Pisa, 2017
• S. Gruzinski, Abbiamo ancora bisogno della storia? Il senso del passato nel mondo globalizzato, Raffaello Cortina, Milano, 2016
• G.P. Romagnani, Storia della storiografia. Dall’antichità a oggi, Carocci, Roma 2019
Programme
The course aims to get students to critically reflect on the characteristics of historical knowledge, its hermeneutic values, the different types of sources and their use, the relationship between history and other human and social sciences, the various methods and conceptions of historical research, illustrating the vast panorama of works and authors particularly significant for historiography.In the first part of the course, a critical reflection will be undertaken on the forms of historical knowledge and the organisation of work in the historian's laboratory: time, the relationship between history and memory, the historical dimension of human existence, the space of historical knowledge, the documents used, the new historiographical currents between hermeneutics and the social sciences.
In the second part of the course, in the last lessons, various types of sources will be presented with examples of analysis, also through educational visits to archives and libraries.
Core Documentation
For attendance students:Both:
• M. Bloch, Apologia della storia, Einaudi, Torino, 2009 or F. Chabod, Lezioni di Metodo storico (qualunque edizione)
• S. Rogari, La scienza storica, UTET, Torino, 2013 or A. D'Orsi, Piccolo manuale di storiografia (Bruno Mondadori, 2002)
For no attendance students:
Both:
• M. Bloch, Apologia della storia, Einaudi, Torino, 2009 or F. Chabod, Lezioni di Metodo storico (qualunque edizione)
• S. Rogari, La scienza storica, UTET, Torino, 2013 or A. D'Orsi, Piccolo manuale di storiografia (Bruno Mondadori, 2002)
and one of:
• J. Topolski, Narrare la storia, Bruno Mondadori, Milano, 1997
• P. Burke, La storia culturale, Bologna, Il Mulino, 2006
• H. White, Forme di storia. Dalla realtà alla narrazione, Roma, Carocci, 2006
• B. Bonomo, Voci della memoria, Roma, Carocci, 2013
• M. Ridolfi, Verso la public history. Fare e raccontare storia nel tempo presente, Pacini, Pisa, 2017
• S. Gruzinski, Abbiamo ancora bisogno della storia? Il senso del passato nel mondo globalizzato, Raffaello Cortina, Milano, 2016
• G.P. Romagnani, Storia della storiografia. Dall’antichità a oggi, Carocci, Roma 2019
Type of evaluation
The exam will be oral. For those attending, participation in the course and the planned didactical visits will also be taken into account.