20704014 - ARCHIVE-KEEPING

Curriculum

teacher profile | teaching materials

Programme

Title of the course: Archives between the past and present.

The following topics will be dealt with during the course:

- the archival document and its characteristics;
- developing an archive;
- selection;
- historical archives in Italy;
- methods of organization;
- information systems for archives: local, national, international;
- archives and other cultural assets: libraries, museums, collections;
- historical components of archives.


Core Documentation


1) General texts. One to choose:

- L. Giuva-M. Guercio (a cura di), Archivistica. Teorie, metodi, pratiche, Roma, Carocci, 2014 (capp. 1-6, 14, 17)

- G. Bonfiglio Dosio, Primi passi nel mondo degli archivi. Temi e testi per la formazione archivistica di primo livello, Padova, Cleup, 2010

- F. Valacchi, Diventare archivisti, Milano, Editrice bibliografica, 2015

2) I. Zanni Rosiello, Gli archivi nella società contemporanea, Bologna, Il Mulino, 2000, pp. 33-173

3) M. Bloch, Apologia della storia o mestiere di storico, Torino, Einaudi, 2009, pp. 39-103 (capp. 2-3)

4) Articles on specific topics:

- G. Cencetti, Scritti archivistici, Roma, Il centro di ricerca, 1970, pp. 38-69 (in particolare i saggi: Il fondamento teorico della dottrina archivistica; Sull'archivio come "universitas rerum"; Inventario bibliografico e inventario archivistico) - provided in digital format

- C. Pavone, Ma è poi tanto pacifico che l'archivio rispecchi l'istituto?, in "Rassegna degli Archivi di Stato", 1970, pp. 145-149 - provided in digital format

- F. Valenti, Riflessioni sulla natura e struttura degli archivi, in "Rassegna degli Archivi di Stato", 1981, pp. 9-37 - provided in digital format

- A. D'Addario, Lineamenti di storia dell'archivistica (secc. XVI-XIX), in "Archivio storico italiano", 1990, pp. 3-35 - provided in digital format

- S. Vitali, Le convergenze parallele. Archivi e biblioteche negli istituti culturali, in “Rassegna degli Archivi di Stato”, 1999, pp. 36-60 - provided in digital format


Type of delivery of the course

The course will be made up of 36 one-hour lessons ( 6 credits), and will take place in classroom with slides and other teaching material provided by the teacher. Some visits to institutions that conserve archives will be undertaken in order to analyze different types of documentation systems and the relative mode of description and research.

Type of evaluation

The knowledge and skills developed by students will be verified by means of an oral exam with a mark out of 30. The student must be able to clearly explain the contens of the course using the appropriate vocabulary and language.

teacher profile | teaching materials

Programme

Title of the course: Archives between the past and present.

The following topics will be dealt with during the course:

- the archival document and its characteristics;
- developing an archive;
- selection;
- historical archives in Italy;
- methods of organization;
- information systems for archives: local, national, international;
- archives and other cultural assets: libraries, museums, collections;
- historical components of archives.


Core Documentation


1) General texts. One to choose:

- L. Giuva-M. Guercio (a cura di), Archivistica. Teorie, metodi, pratiche, Roma, Carocci, 2014 (capp. 1-6, 14, 17)

- G. Bonfiglio Dosio, Primi passi nel mondo degli archivi. Temi e testi per la formazione archivistica di primo livello, Padova, Cleup, 2010

- F. Valacchi, Diventare archivisti, Milano, Editrice bibliografica, 2015

2) I. Zanni Rosiello, Gli archivi nella società contemporanea, Bologna, Il Mulino, 2000, pp. 33-173

3) M. Bloch, Apologia della storia o mestiere di storico, Torino, Einaudi, 2009, pp. 39-103 (capp. 2-3)

4) Articles on specific topics:

- G. Cencetti, Scritti archivistici, Roma, Il centro di ricerca, 1970, pp. 38-69 (in particolare i saggi: Il fondamento teorico della dottrina archivistica; Sull'archivio come "universitas rerum"; Inventario bibliografico e inventario archivistico) - provided in digital format

- C. Pavone, Ma è poi tanto pacifico che l'archivio rispecchi l'istituto?, in "Rassegna degli Archivi di Stato", 1970, pp. 145-149 - provided in digital format

- F. Valenti, Riflessioni sulla natura e struttura degli archivi, in "Rassegna degli Archivi di Stato", 1981, pp. 9-37 - provided in digital format

- A. D'Addario, Lineamenti di storia dell'archivistica (secc. XVI-XIX), in "Archivio storico italiano", 1990, pp. 3-35 - provided in digital format

- S. Vitali, Le convergenze parallele. Archivi e biblioteche negli istituti culturali, in “Rassegna degli Archivi di Stato”, 1999, pp. 36-60 - provided in digital format


Type of delivery of the course

The course will be made up of 36 one-hour lessons ( 6 credits), and will take place in classroom with slides and other teaching material provided by the teacher. Some visits to institutions that conserve archives will be undertaken in order to analyze different types of documentation systems and the relative mode of description and research.

Type of evaluation

The knowledge and skills developed by students will be verified by means of an oral exam with a mark out of 30. The student must be able to clearly explain the contens of the course using the appropriate vocabulary and language.

teacher profile | teaching materials

Programme

Title of the course: Archives between the past and present.

The following topics will be dealt with during the course:

- the archival document and its characteristics;
- developing an archive;
- selection;
- historical archives in Italy;
- methods of organization;
- information systems for archives: local, national, international;
- archives and other cultural assets: libraries, museums, collections;
- historical components of archives.


Core Documentation


1) General texts. One to choose:

- L. Giuva-M. Guercio (a cura di), Archivistica. Teorie, metodi, pratiche, Roma, Carocci, 2014 (capp. 1-6, 14, 17)

- G. Bonfiglio Dosio, Primi passi nel mondo degli archivi. Temi e testi per la formazione archivistica di primo livello, Padova, Cleup, 2010

- F. Valacchi, Diventare archivisti, Milano, Editrice bibliografica, 2015

2) I. Zanni Rosiello, Gli archivi nella società contemporanea, Bologna, Il Mulino, 2000, pp. 33-173

3) M. Bloch, Apologia della storia o mestiere di storico, Torino, Einaudi, 2009, pp. 39-103 (capp. 2-3)

4) Articles on specific topics:

- G. Cencetti, Scritti archivistici, Roma, Il centro di ricerca, 1970, pp. 38-69 (in particolare i saggi: Il fondamento teorico della dottrina archivistica; Sull'archivio come "universitas rerum"; Inventario bibliografico e inventario archivistico) - provided in digital format

- C. Pavone, Ma è poi tanto pacifico che l'archivio rispecchi l'istituto?, in "Rassegna degli Archivi di Stato", 1970, pp. 145-149 - provided in digital format

- F. Valenti, Riflessioni sulla natura e struttura degli archivi, in "Rassegna degli Archivi di Stato", 1981, pp. 9-37 - provided in digital format

- A. D'Addario, Lineamenti di storia dell'archivistica (secc. XVI-XIX), in "Archivio storico italiano", 1990, pp. 3-35 - provided in digital format

- S. Vitali, Le convergenze parallele. Archivi e biblioteche negli istituti culturali, in “Rassegna degli Archivi di Stato”, 1999, pp. 36-60 - provided in digital format


Type of delivery of the course

The course will be made up of 36 one-hour lessons ( 6 credits), and will take place in classroom with slides and other teaching material provided by the teacher. Some visits to institutions that conserve archives will be undertaken in order to analyze different types of documentation systems and the relative mode of description and research.

Type of evaluation

The knowledge and skills developed by students will be verified by means of an oral exam with a mark out of 30. The student must be able to clearly explain the contens of the course using the appropriate vocabulary and language.

teacher profile | teaching materials

Programme

Title of the course: Archives between the past and present.

The following topics will be dealt with during the course:

- the archival document and its characteristics;
- developing an archive;
- selection;
- historical archives in Italy;
- methods of organization;
- information systems for archives: local, national, international;
- archives and other cultural assets: libraries, museums, collections;
- historical components of archives.


Core Documentation


1) General texts. One to choose:

- L. Giuva-M. Guercio (a cura di), Archivistica. Teorie, metodi, pratiche, Roma, Carocci, 2014 (capp. 1-6, 14, 17)

- G. Bonfiglio Dosio, Primi passi nel mondo degli archivi. Temi e testi per la formazione archivistica di primo livello, Padova, Cleup, 2010

- F. Valacchi, Diventare archivisti, Milano, Editrice bibliografica, 2015

2) I. Zanni Rosiello, Gli archivi nella società contemporanea, Bologna, Il Mulino, 2000, pp. 33-173

3) M. Bloch, Apologia della storia o mestiere di storico, Torino, Einaudi, 2009, pp. 39-103 (capp. 2-3)

4) Articles on specific topics:

- G. Cencetti, Scritti archivistici, Roma, Il centro di ricerca, 1970, pp. 38-69 (in particolare i saggi: Il fondamento teorico della dottrina archivistica; Sull'archivio come "universitas rerum"; Inventario bibliografico e inventario archivistico) - provided in digital format

- C. Pavone, Ma è poi tanto pacifico che l'archivio rispecchi l'istituto?, in "Rassegna degli Archivi di Stato", 1970, pp. 145-149 - provided in digital format

- F. Valenti, Riflessioni sulla natura e struttura degli archivi, in "Rassegna degli Archivi di Stato", 1981, pp. 9-37 - provided in digital format

- A. D'Addario, Lineamenti di storia dell'archivistica (secc. XVI-XIX), in "Archivio storico italiano", 1990, pp. 3-35 - provided in digital format

- S. Vitali, Le convergenze parallele. Archivi e biblioteche negli istituti culturali, in “Rassegna degli Archivi di Stato”, 1999, pp. 36-60 - provided in digital format


Type of delivery of the course

The course will be made up of 36 one-hour lessons ( 6 credits), and will take place in classroom with slides and other teaching material provided by the teacher. Some visits to institutions that conserve archives will be undertaken in order to analyze different types of documentation systems and the relative mode of description and research.

Type of evaluation

The knowledge and skills developed by students will be verified by means of an oral exam with a mark out of 30. The student must be able to clearly explain the contens of the course using the appropriate vocabulary and language.