20703620 - LETTERATURA ITALIANA CONTEMPORANEA L.M

The student, already able to master the diachronic framework of contemporary literature, through the study of authors, moments and themes of the nineteenth and twentieth centuries, will have to master the methodological tools that are not unequivocal of textual analysis, such as to allow a solid specialist knowledge. of critical knowledge in several fields of investigation: historicist, philological, linguistic, structural, metric-stylistic, rhetorical.

Canali

teacher profile | teaching materials

Programme

The course follows the evolution of the lyric and narrative of Gabriele d'Annunzio, from the poetic to the narrative rehearsals, to the great lyric collections of 1903 (Maia, Elettra, Alcyone) up to the turning point and the last season of the "nocturnal" prose . This lyrical-narrative journey will be accompanied by the analysis of some dramas, investigated in the originality and novelty of their dramaturgical proposal and in their close relationships and intersections with D'Annunzio's production.

Core Documentation

Gabriele d’Annunzio, Versi d’amore e di gloria, 2 voll.;
Prose di romanzi, 2 voll.;
Tutte le novelle;
Scritti giornalistici, 2 voll.;
Prose di ricerca, 2 voll.;
Tragedie, sogni e misteri, 2 voll.



TESTI CRITICI:

S. Costa, D’Annunzio, Roma, Salerno, 2012
Per la biografia dannunziana:
G. Gatti, Vita di Gabriele d’Annunzio, Firenze, Sansoni, 1956
A. Andreoli, Il vivere inimitabile. Vita di Gabriele d’Annunzio, Milano, Mondadori, 2000
Per una biografia centrata sul d’Annunzio politico:
P. Alatri, D’Annunzio, Torino, UTET, 1983
Saggi di inquadramento generale:
M. Praz, La carne, la morte e il diavolo nella letteratura romantica [1948], Firenze, Sansoni, 1999
P.V. Mengaldo, La tradizione del Novecento. Da D’Annunzio a Montale, Milano, Feltrinelli, 1975
E. Raimondi, Il silenzio della Gorgone, Bologna, Zanichelli, 1980
P. Gibellini, Logos e mythos, Firenze, Olschki, 1985
M. Guglielminetti, Il romanzo del Novecento italiano. Strutture e sintassi, Roma, Editori Riuniti, 1986
L. Ritter Santini, Le immagini incrociate, Bologna, Il Mulino, 1986
P. Gibellini, D’Annunzio dal gesto al testo, Milano, Mursia, 1995
I. Ciani, Esercizi dannunziani, Pescara, Ediars, 2001
C. Salaris, Alla festa della rivoluzione, Artisti e libertari con d’Annunzio a Fiume, Bologna, Il Mulino, 2001
A.R. Pupino, D’Annunzio letteratura e vita, Roma Salerno, 2002


Type of delivery of the course

The course includes a group work with a short essay on a single work agreed with the teacher. This document must be delivered fifteen days before the exam.

Type of evaluation

It is also required for students who attend the full reading of 4 texts chosen by the author. For students who do NOT attend the course the full reading of 8 texts chosen by the author. It is also required for attending and not attending the reading of at least 2 critical texts of your choice. The exam will focus on the discussion of the written work, the texts analyzed in the course and the texts selected for reading by the individual student.

teacher profile | teaching materials

Programme

LA LETTERATURA DELLA RESISTENZA
Il corso intende offrire un panorama del romanzo e del racconto partigiano.

LA FREQUENZA
Prima di ogni lezione saranno prese le firme: il massimo numero di ore che si possono saltare senza dover dare l’esame come non frequentati sono 6. La frequenza prevede che gli studenti leggano i saggi e i testi contestualmente allo svolgimento delle lezioni affinché possano partecipare in modo attivo alle discussioni collettive con i compagni di corso e il docente.

Core Documentation

TESTI:
-AA.VV., Racconti della Resistenza, Einaudi
-Beppe Fenoglio, Il libro di Johnny, Einaudi
-Beppe Fenoglio, Una questione privata, Einaudi
-Cesare Pavese, La casa in collina, Einaudi
-Italo Calvino, Il sentiero dei nidi di ragno, Mondadori
-Luigi Meneghello, I piccoli maestri, Bur

STUDI:
-Sergio Luzzatto e Gabriele Pedullà (a cura di), Atlante della letteratura italiana, Einaudi 2012, vol. 3
-Carl Schmitt, Teoria del partigiano, Adelphi
-Jean-Paul Sartre, L’esistenzialismo è un umanesimo, Mursia
-Altri testi saranno forniti in fotocopie

LETTURE IN PIU’ PER I NON FREQUENTANTI
-Santo Peli, La Resistenza in Italia. Storia e critica, Einaudi (l’editio maior in PBE)
-Gabriele Pedullà, La strada più lunga, Donzelli

Type of delivery of the course

Lezioni frontali

Attendance

Prima di ogni lezione saranno prese le firme: il massimo numero di ore che si possono saltare senza dover dare l’esame come non frequentati sono 6. La frequenza prevede che gli studenti leggano i saggi e i testi contestualmente allo svolgimento delle lezioni affinché possano partecipare in modo attivo alle discussioni collettive con i compagni di corso e il docente.

Type of evaluation

I criteri ai quali si farà riferimento per la valutazione dell’esame orale sono i seguenti: Conoscenza dei contenuti / Chiarezza espositiva / Capacità di sintesi e di analisi / Padronanza linguistica e uso di un linguaggio adeguato / Capacità di giudizio critico.