20703346 - HISTORY OF ART CRITICISM - L.M.

The course aims to give students an advanced knowledge of the discipline and exercise the skills of students to contextualize the critical sources deepening the methodological aspects and gender.
Students will be directly involved in workshops to applying the acquired knowledge in the analysis of specific themes and periods, the critical lexicon; the figures of Italian, European and non-European critics, and to improve the skills about methods and the understanding of stylistic and cultural contexts.
teacher profile | teaching materials

Programme

Militant criticism in the Age of Enlightenment. Sources around the debate on styles.

The course aims to provide students with tools that allow them to acquire knowledge and critically analyze the sources related to the debate on styles, the system of the arts and the problems connected to the artistic production of the European and Italian eighteenth and nineteenth centuries.
Particular attention will be devoted to a specific source: the journalism. During the course particular attention will be paid to the birth of art criticism and specialized artistic journalism; to the types and genres of public discourse on art by analyzing and comparing different critical experiments: the Parisian Salons and the criticism of Diderot; artistic journalism dedicated to contemporary artistic production.

Core Documentation

L. Barroero, Le Arti e i Lumi. Pittura e scultura da Piranesi a Canova, Torino, Einaudi, 2011
S. Rolfi, "Agli Amatori delle Belle Arti. Gli Autori". Il laboratorio dei periodici a Roma tra Settecento e Ottocento, Roma, Campisano, 2012
O. Rossi Pinelli, Le arti nel Settecento europeo, Torino, Einaudi, 2009, chapter II, VII and VIII


Non-attending students
Mandatory reading for the exam

S. Rolfi, Note sulle fonti ufficiose e ufficiali per la storia della circolazione delle opere e degli artisti (1787-1844), in Roma fuori di Roma. L'esportazione delle opere d'arte moderna da Pio Vi all'Unità (1775-1870), a cura di G. Capitelli, C. Mazzarelli, Roma, Campisano, 2012, pp. 1-19
I. Miarelli Mariani, Le illustrazioni dell'Ape italiana delle belle arti, in "Annali di Critica d'arte" ns., I, 2017, pp. 279-305

Reference Bibliography

F. Mazzocca, Scritti d'arte del primo Ottocento, Milano-Napoli, Ricciardi, 1998 S. A. Meyer, Briefe aus Rom. La produzione artistica romana tra fine Settecento e inizio Ottocento nelle riviste tedesche, in Paesaggi italiani del Neoclassicismo, a cura di Giulia Cantarutti, Stefano Ferrari, Bologna 2007, pp. 247-271 R. Pasta, Appunti sul consumo culturale: pubblico e letture nel Settecento, in Il Settecento negli studi italiani: problemi e prospettive, a cura di Anna Maria Rao, Roma 2010, pp. 1-8 S. Rolfi, Note sulle fonti ufficiose e ufficiali per la storia della circolazione delle opere e degli artisti (1787-1844), in Roma fuori di Roma. L'esportazione delle opere d'arte moderna da Pio Vi all'Unità (1775-1870), a cura di G. Capitelli, C. Mazzarelli, Roma, Campisano, 2012, pp. 1-19 I. Miarelli Mariani, Le illustrazioni dell'Ape italiana delle belle arti, in "Annali di Critica d'arte" ns., I, 2017, pp. 279-305

Type of delivery of the course

LECTURES; WORKSHOPS; SITE VISITS

Attendance

Course attendance is recommended but not mandatory. Students who do not have the opportunity to attend the course will have to take the exam with a specific program (see the point TEXT ADOPTED AND REFERENCE)

Type of evaluation

Oral exam at the end of the lessons, by a vote of thirty and eventual laude. The threshold for passing the exam is set at 18/30. Voting below 18 be equivalent to insufficient evaluation of learning