20710159-2 - STORIA DELL'ARTE MEDIEVALE E STORIA DELL'ARTE BIZANTINA 2 - LM

Knowledge of the history of medieval art and the history of Byzantine art (IV-XIV centuries), of themes and specific problems of the discipline; ability to analyze and read works of art and their context; ability to analyze the written and graphic sources; acquisition of methodological skills that enable independent study and research; ability to apply the acquired knowledge in order to develop and expose logical and coherent arguments; ability to communicate information and ideas to specialists and non-specialists.
teacher profile | teaching materials

Programme

Course title and contents
Architecture and figurative programmes in Rome and Byzantium (5th-13th century)
The course includes 2 joined modules, equivalent to 12 CFU.
The two modules will investigate significant episodes in the artistic production in the West and the East, highlighting similarities and differences in architectural types, decorative systems, concepts in theology and aesthetics from both areas.
Therefore, both modules will be addressed, along with buildings, to mosaics, wall painting and icons from 5th to 12th centuries, investigating iconographic themes and systems, formal and stylistic structures, commissions in Rome, Constantinople, and other regions of the Byzantine empire.
Visits to churches in Rome will be a core part of the programme. A list of study visits led by the teacher will be announced at the beginning of the course.


Core Documentation

Attending students
Module II History of Byzantine Art
Bibliography
• s. v. Costantinopoli, in Enciclopedia dell’Arte Antica, II, Roma 1985, pp. 880-919.
• C. Mango, Architettura bizantina, trad. it., Milano, Electa1978, pp. 5-138.
• R. Krautheimer, Santa Sofia e gli edifici annessi, in Architettura paleocristiana e bizantina, Torino, Einaudi 1986, pp. 239-267 e figg. 105-114.
• Grabar, Plotino e l’origine dell’estetica medievale, in Idem, Le origini dell’estetica medievale, Milano, Jaca Book 2001, pp. 29-83.
• E. Kitzinger, Alle origini dell’arte bizantina. Correnti stilistiche nel mondo mediterraneo dal III al VII secolo, trad. it., Milano, Jaca Book 2004, pp. 27-150 e figg. 35-231.
• V. Lazarev, Storia della pittura bizantina, trad. it., Torino, Einaudi 1967, pp. 124-136 e 170-171; pp. 142-150, 176-178 e figg. 149-163; pp. 197-198, 255 e figg. 289-295.
• M. Della Valle, Costantinopoli e il suo impero. Arte, architettura, urbanistica nel millennio bizantino, Milano, Jaca Book 2007, pp. 77-143 e figg. 74-147.
• M. L. Fobelli, La recinzione presbiteriale; La strategia delle immagini; Luce e luci nella Megale Ekklesia, in Un tempio per Giustiniano. Santa Sofia di Costantinopoli e la Descrizione di Paolo Silenziario, Roma, Viella 2005, pp. 181-207, figg. 1-142.
• Procopio di Cesarea, Santa Sofia di Costantinopoli, Un tempio di luce, a cura di P. Cesaretti e M. L. Fobelli, Milano, Jaca Book 2011, pp. 67-130; tavv. I-VII e figg. 1-54.
• M. Andaloro, L’icona cristiana e gli artisti; Schede nn. 374-378, in Aurea Roma. Dalla città pagana alla città cristiana, catalogo a cura di S. Ensoli e E. La Rocca, “L’Erma” di Bretschneider, Roma 2000, pp. 416-424 e 660-663.
• M. L. Fobelli, Pavel A. Florenskij e il discorso sull’icona, in L’officina dello sguardo. Scritti in onore di Maria Andaloro, v. II, Immagine, memoria, materia, a cura di G. Bordi, I. Carlettini, M. L. Fobelli, M. R. Menna, P. Pogliani, Gangemi Editore, Roma 2014, pp. 283-290.
• M. R. Menna, La pittura delle comunità cristiano-orientali in Siria fra XI e XIII secolo, in Frammenti di Siria. Dal medioevo alla contemporaneità. Prendersi cura dell’arte/L’arte come cura, a cura di P. Mania e M. R. Menna, Roma, Round Robin Editrice, 2019, pp. 67-79.

Non-attending students
Must add to the above texts:
• Grabar, Le origini dell’estetica medievale, Milano, Jaca Book 2001.
• Iacobini, Il mosaico in Italia dall’XI all’inizio del XIII secolo: spazio, immagini, ideologia, in L’arte medievale nel contesto (300-1300). Funzioni, iconografia, tecniche, a cura di P. Piva, Milano, Jaca Book 2006, pp. 463-499 e figg. 279-310.
• M. L. Fobelli, Santa Sofia di Costantinopoli, Gaspare Fossati e i due committenti, Medioevo: i committenti, in Atti del Convegno Internazionale di Studi (Parma, 21-26 settembre 2011), a cura di A. C. Quintavalle, Milano-Parma, Electa 2011, pp. 730-740.

Attending and non-attending students
They are expected to have direct knowledge of the following monuments:
San Pietro; San Paolo f.l.m.; Santa Maria Maggiore; Santi Cosma e Damiano; San Agnese f.l.m.; Battistero Lateranense and Oratorio di San Venanzio; Santo Stefano Rotondo; Santa Susanna; Santa Cecilia in Trastevere; S. Clemente; S. Maria in Trastevere.
Attendance
Attendance to the course is highly recommended. Those who, due to serious circumstances, are unable to attend the lectures, should supplement the programme (see above) fixing an appointment with the teacher.
Assessment
Oral examination.

N.B. Apart from whole books, which can be either found at public libraries or bought, and additional readings for non-attending students, any other materials will be available as photocopy or PDF at:
Mario Mefistofele e Antonio Rossi, Segreteria Didattica di Beni Culturali, Dipartimento di Studi Umanistici, Via Ostiense 234, Roma.


Type of delivery of the course

tradizional

Type of evaluation

oral