20709152 - STORIA DELL'ARTE A ROMA IN ETA' MODERNA

teacher profile | teaching materials

Mutuazione: 20709152 STORIA DELL'ARTE A ROMA IN ETA' MODERNA in Storia dell'arte LM-89 TOSINI PATRIZIA

Programme

CINQUECENTO VILLAS IN LATIUM: FUNCTION, DECORATION, AND PATRONAGE.

The course will concern the typology of the Cinquecento villa and its features, especially related with function, patronage, and pictorial decoration. Different typologies of the villa will be compared, starting from its Quattrocento origin, inspired to the ancient and classical models, to the most magnificent examples of late Cinquecento, built thank to the lavish patronage of popes and cardinals. Classes will be integrated, when possible, with visits to the monuments described during the course, with the active participation of the students, through seminars and oral papers.

Core Documentation

BIBLIOGRAPHY:

Introduction:
D. R. Coffin, The Villa in the Life of Renaissance Rome, Princeton 1979, pp. 63-110.
J. S. Ackerman, The Belvedere as a Classical Villa, in “Journal of the Warburg and Courtauld Institutes”, 14, 1951, pp. 70-91.

Villa Farnesina Chigi:
La Farnesina, in I luoghi di Raffaello a Roma, Roma 1983, pp. 35-41; 45-73.
F. Cappelletti, “Sentirsi ospite di un umanista dei giorni sereni di Raffaello”: Agostino Chigi e la decorazione della Farnesina, 1505-1520, in R. Varoli Piazza (ed.), Raffaello. La loggia di Amore e Psiche alla Farnesina, Milano 2002, pp. 31-53.
R. Varoli Piazza, Un esempio di “Concinnitas”, in R. Varoli Piazza (ed.), Raffaello. La loggia di Amore e Psiche alla Farnesina, Milano 2002, pp. 57-69.

Villa Lante:
Henrik Lilius, Gli affreschi di Villa Lante, in Villa Lante al Gianicolo, T. Carunchio, S. Örmä (eds.), Roma 2005, pp. 77-131.

Villa Madama:
Ch. L. Frommel, Villa Madama in Raffaello architetto, Ch. L. Frommel, M. Tafuri, S. Ray (eds.), Milano 1984, pp. 311-337.
C. Cieri Via, Il mito solare nelle decorazioni romane, in Le favole antiche. Produzione e committenza a Roma nel Cinquecento, pp. 47-73.

Villa Giulia:
Villa Giulia in Oltre Raffaello. Aspetti della cultura figurativa del Cinquecento romano, Roma 1984, pp. 174-208.
C. Acidini Luchinat, Taddeo e Federico Zuccari fratelli pittori, Milano 1998, I, pp. 31-43.

Casino di Pio IV:
M. Fagiolo, M. L. Madonna, La Casina di Pio IV. Pirro Ligorio e l’architettura come geroglifico, in “Storia dell’arte”, 1972, pp. 237-281.

Villa d’Este a Tivoli:
D. R. Coffin, Villa d’Este at Tivoli, Princeton 1960, pp. 41-68.
P. Tosini, Girolamo Muziano e la nascita del paesaggio alla veneta nella Villa d’Este a Tivoli: con alcune osservazioni su Federico Zuccari, Livio Agresti, Cesare Nebbia, Giovanni de’ Vecchi e altri, in “Rivista dell’Istituto di Archeologia e Storia dell’arte”, 22, 1999(2000), pp. 189-231.
P. Tosini, Presenze e compresenze tra Villa d’Este e il Gonfalone, in “Bollettino d’arte”, 2005, 132, pp. 43-59.

Villa Medici:
Villa Medici: il sogno di un cardinale. Collezioni e artisti di Ferdinando de’ Medici (exhib. catalogue, Rome 1999-2000), M. Hochmann (ed.), pp. 15-46; 67-73; 75-87; 105-122.

Palazzo Farnese di Caprarola:
I. Faldi, Il palazzo Farnese di Caprarola, Torino 1981, pp. 15-72; 93-96; 136-137; 177-178; 209-210; 241-242; 261-263; 283-284; 305-307.
P. Tosini, Entry with updates on Caprarola.

Villa Peretti Montalto a Termini:
P. Tosini, Immagini ritrovate. Decorazione a Villa Peretti Montalto tra Cinque e Seicento, Roma 2015, pp. 41-49; 55-76; 105-111.

For downloading the bibliography in pdf and the slides of the course, please refer to this link:

https://uniroma3-my.sharepoint.com/:f:/g/personal/ptosini_os_uniroma3_it/EkuTEBiNP_1BsloYnqW58l4Bd3by4SvMGxgQfzEFQ-hBhA?e=rrE3mP

Type of delivery of the course

Taught classes and visits to main artistic monuments of the course, with the active participation of the students, through seminars and oral papers.

Attendance

The attendance to the course is not mandatory, even if recommended.

Type of evaluation

The exam will be oral and will test the knowledge of the topics developed during the course.