21002040 - Design and Architectural Restoration

teacher profile | teaching materials

Mutuazione: 21002040 PROGETTO DEL RESTAURO ARCHITETTONICO in Architettura - Progettazione architettonica LM-4 CANALE I PORRETTA PAOLA

Programme

The course program is composed of three sections.
1) History of archaeological restoration culture, with specific focus on Rome (Roman Forum, Palatine Hill, Imperial Fora). The lectures aim to highlight the history of changes and re-use which have led to the loss of the original architectural identity up to the time of its intentional “re-creation”, starting from the second half of the Eighteenth Century. This new culture and its different outcomes developed during the last two centuries will be analyzed: excavations, restorations, reconstructions, anastylosis and enhancement projects.
2) Lectures on the restoration culture relating to its interdisciplinary point of view.
3) Small group activities (critical analysis on design projects strictly related to cultural heritage).





Core Documentation

Section 1
- I. Insolera, Roma moderna. Un secolo di storia urbanistica 1870-1970, Roma 1962.
- R. Krautheimer, Roma. Profilo di una città, 312-1308, Roma 1981 (1° ed. 1980).
- I. Insolera-F. Perego, Archeologia e città. Storia moderna dei Fori di Roma, Bari 1983.
- M. Jonsson, La cura dei monumenti alle origini. Restauro e scavo di monumenti antichi a Roma 1800-1830, Stockholm 1986.
- S. Settis, Continuità, distanza, conoscenza. Tre usi dell'antico, in S. Settis (a cura di), Memoria dell'antico nell'arte italiana, vol. III, Dalla tradizione all'archeologia, Torino 1986, pp. 373-486.
- S. Casiello, Problemi di conservazione e restauro nei primi decenni dell’Ottocento, in Id. (a cura di), Restauro tra metamorfosi e teorie, Napoli 1992.
- E. Pallottino, Roma 1846-1878: restauro di monumenti antichi tra rappezzi mimetici e ricostruzioni semplificate, in Ricerche di Storia dell'arte, 52, 1994, pp.69-71.
- P. D'Orsi, Roma: Pantheon, Portico degli Dei Consenti, Colosseo. Tre monumenti antichi restaurati a metà Ottocento, in Ricerche di Storia dell'arte, 52, 1994, pp.72-77.
- E. Pallottino, Restauro e ricostruzione dell'antico, dopo le esperienze del Governatorato di Roma e i loro precedenti ottocenteschi, in L. Prisco (a cura), Architettura moderna a Roma e nel Lazio, 1920-1945. Conoscenza e tutela, Roma 1996, pp. 55-62.
- S. Casiello (ed.), Verso una storia del restauro. Dall'età classica al primo Ottocento, Firenze 2008.
- P. Porretta, Antonio Muñoz e via dei Fori Imperiali a Roma, in E. Pallottino (ed.), Architetti e archeologi costruttori d’identità, in Ricerche di Storia dell’arte, 95, 2008, pp. 30-43.

Sections 2 e 3
- A. Ricci, Attorno alla nuda pietra. Archeologia e città tra identità e progetto, Roma 2006.
- E. Pallottino (ed.), Architetti e archeologi costruttori d’identità, in Ricerche di Storia dell’arte, 95, 2008, pp. 30-43.
- D. Manacorda, R. Santangeli Valenzani, L. Franciosini, E. Pallottino, S. Picciola, A. Carlini, P. Porretta (eds.), Arch.it.arch, dialoghi di archeologia e architettura, seminari 2005|2006, Roma 2009.
- E. Pallottino (ed.), Roma, Torre dei Conti. Ricerca, formazione, progetto, in Ricerche di Storia dell'arte, n. 108, 2012.
- P. Porretta, L'invenzione moderna del paesaggio antico della Banditaccia. Raniero Mengarelli a Cerveteri, Roma 2019.

Slides will be available to all students.
Further bibliographical references will be suggested during the course.

Type of delivery of the course

The course is composed by lessons (3 hours a week) and small group activities (1 hour a week). Lectures and guide tours are planned along with the course of "Design and Architectural Restoration B" (2 hours a week). In case of an extension of COVID-19 health emergency, it will be provided the methods for delivering the teaching activities and student assessment. In particular, the following support tools will be used for distance learning (if COVID-19 emergency measures will be extended): MS Teams (lectures); Moodle (communications and news); MS OneDrive and e Google Drive (teaching materials).

Attendance

The course attendance is mandatory at 75% of teaching hours (see the didactic regulation).

Type of evaluation

The learning test consists of an individual oral exam with the discussion of two topics carried out during the lectures (sections 1 and 2 of the program) and with an oral presentation of group exercises (section 3 of the program). In case of an extension of COVID-19 health emergency, it will be provided the methods for delivering the teaching activities and student assessment. Specifically, the exam will be held in remote mode, via audio-video conference, using the MS Teams platform.