20710163 - URBANISTICA DEL MONDO CLASSICO - LM

Target of the course is to deepen the use of historical sources, archaeological and of research with the purpose to face the study (urbanistic evolution, monumental etc.) of the city of the classical world.
teacher profile | teaching materials

Programme

In addition to a general part, pertaining to the urbanization of Italy in Roman times, the course focuses on the characteristics and urban developments of the cities in the northern Latium between the republican and imperial ages.. Some sample cases will be taken into consideration, in order to evaluate methods and differences in the realization of Roman cities.

Core Documentation

General Topics:
P. Sommella, Italia antica. L’urbanistica romana, Jouvence, Roma 1988 (pp. 17-32; 55-67; 83-92; 109-123; 143-164; 191-211: 227-250)
P. Gros, L'architettura romana. Dagli inizi del III secolo a.C. alla fine dell'alto impero. I monumenti pubblici, Longanesi, Milano 2001 (pp. 28-47; 134-166; 228-242; 260-270: 504-519)
P. Gros, M. Torelli, Storia dell’urbanistica. Il mondo romano, Laterza, Roma-Bari 2007 (pp. 158-198; 243-270).
F.E. Brown, Cosa : the making of a Roman town, Ann Arbor 1980, pp. 22-46

Lazio (general):
F. Coarelli, Lazio [Guide Archeologiche Laterza] Roma-Bari pp. 124-156; 162-181; 183-193; 193-201; 308-325.
D. Palombi, S. Gatti, “Le città del Lazio con mura poligonali: questioni di cronologia e urbanistica”, in Le fortificazioni arcaiche del Latium vetus e dell'Etruria meridionale (IX-VI sec. a.C.) : stratigrafia, cronologia e urbanizzazione, Bruxelles Roma 2016, pp. 233-249.
Norba:
S. Quilici Gigli, “Topografia, scavo, indagini geofisiche, valorizzazione. Esperienze integrate a Norba”, in Atti della Pontificia accademia romana di archeologia. Rendiconti (2019-20), pp. 291-333.
Minturno:
Minturnae, (a cura di F. Coarelli), Roma 1989, pp. 35-66
Minturnae. Nuovi contributi alla conoscenza della forma urbis. Giornata di studio (Roma 2011), (a cura di G.R. Bellini, H. von Hesberg), Roma 2015, pp. 13-25
M. Spanu, “Minturnae: integrazioni topografiche”, in Atlante tematico di topografia antica 32 (2022), pp. 23-43
Palestrina:
L. Quilici, La struttura della città inferiore di Praeneste, in Urbanistica ed architettura dell'antica Praeneste. Atti del convegno di studi archeologici, Palestrina 16 - 17 aprile 1988, Palestrina 1989, pp. 49-67
Terracina:
M.R. Coppola, “Il foro emiliano di Terracina: rilievo, analisi tecnica, vicende storiche del monumento”, in Mélanges de l'École française de Rome. Antiquité, tome 96, n°1. 1984. pp. 325-377
https://www.persee.fr/doc/mefr_0223-5102_1984_num_96_1_1410
M. Valenti, “Il “capitolium” e il tempio maggiore di Terracina, due esempi di podi templari a sostruzione cava. Caratteristiche tecnico-formali, funzione e terminologia” in L’architettura del sacro in età romana. Paesaggi, modelli, forme e comunicazione. Convegno Internazionale di Studi 2013 (a cura di M. Valenti), Roma 2016, pp. 49-62
N. Cassieri, G.L. Gregori, J.-B. Refalo-Bistagne, “Le ultime acquisizioni dal teatro di Terracina e l’eccezionale iscrizione del triumviro M. Emilio Lepido”, in Mélanges de l'École française de Rome - Antiquité, 131-2 (2019)
https://journals.openedition.org/mefra/9174
Ostia:
C. Pavolini, Ostia [Guide Archeologiche Laterza] Roma-Bari 2006, parti da concordare.

Articles and scientific contributions on specific cases will be indicated during the lessons.
Considering the unavailability of some texts (for example, for the general part, volumes 1 and 2), part of the material will be made available in pdf format. Alternatively, upon request, works in foreign languages available on the market will be indicated.

Working students, or those who could not follow the course due to justified reasons, will have to bring an alternative program, agreed with the teacher.



Type of delivery of the course

Lessons in classroom with slides. During the course visits on archaeological sites will be carried out.

Type of evaluation

Final oral Examination. In particular, the learning test will take place through dialogues in which the student will be required to discuss case studies proposed by the teacher in class or examples of ancient building complexes from graphic and photographic repertoires. For the evaluation of the examination, consideration will be given to the mastery of the contents and acquired skills, the linguistic accuracy and lexical properties, as well as the argumentative ability demonstrated by the candidate.