20709152 - STORIA DELL'ARTE A ROMA IN ETA' MODERNA

The course aims to provide an highly specialized knowledge about the main historical and artistic phenomena in Rome during the early modern age, investigated under the different aspects of the historical context, the historiography of the art history, and the stylistic analysis. At the end of the course, the student should be able to present the contents learned through the frontal lectures, the reading of the bibliography and the visits to the artistic monuments, with clarity and competence, demonstrating the ability to relate, through an independent judgment and a critical awareness, different historical and artistic phenomena in Rome in the early modern age.
teacher profile | teaching materials

Programme

From the atelier to the worksite: Painting and decoration in Rome after the Concilio di Trento from Gregory XIII (1572-1585) to Clement VIII (1592-1605).

The course will address the subject of painting and decoration in Rome in the age of the Counter-Reformation, from the pontificate of Gregory XIII Boncompagni to that of Clement VIII Aldobrandini, a pivotal moment for artistic production in Rome. The ornamental systems of the palaces, churches and chapels of papal patronage will be examined in particular, devoting special attention to the mechanisms of the building site and the organization of the great collective artistic enterprises. Also, the iconographic themes deployed in such decorations, subject to the influence and direction of the intellectuals of the Roman Curia in the post-Tridentine age, will be discussed.

Core Documentation

Bibliography:

Galleria Carte Geografiche:
L. Gambi, M. Milanesi, A. Pinelli, La Galleria delle Carte Geografiche in Vaticano. Storia e iconografia, Roma 1996.

Cappella Sistina in Santa Maria Maggiore:
S. F. Ostrow, L'arte dei papi. La politica delle immagini nella Roma della Controriforma, Roma 2002, pp. 9-117.
A. Zuccari, I pittori di Sisto V, Roma 1992, pp. 9-46.

Palazzo Lateranense:
C. Mandel, Golden Age and the Good Works of Sixtus V, in “Storia dell’arte”, 62 (1988), pp. 29-52.
C. Mandel, R. Torchetti, Il palazzo Lateranense, in Roma di Sisto V, pp. 94-119.

Scala Santa:
A. Zuccari, I pittori di Sisto V, Roma 1992, pp. 103-140.
P. Violini, Dal Patriarchio al nuovo Laterano: l’organizzazione di Domenico Fontana per il cantiere sistino della Scala Santa, in Le «invenzioni di tante opere». Domenico Fontana e i suoi cantieri, ed. by N. Navone, L. Tedeschi, P. Tosini, Roma 2022, pp. 87-112.

Biblioteca Sistina:
A. Zuccari, Il cantiere pittorico della Biblioteca Sistina. I cicli di affreschi e alcuni progetti grafici, in La Biblioteca Vaticana tra riforma cattolica, crescita delle collezioni e nuovo edificio (1535 - 1590), ed. by M. Ceresa, Milano 2012, pp. 379-417.
A. Zuccari, Una Babele pittorica ben composta. Gli affreschi Sistini della Biblioteca Apostolica Vaticana, in La Biblioteca Apostolica Vaticana, Città del Vaticano 2012, pp. 266-307.
D. Frascarelli, Immagini e parole. Il programma iconografico degli affreschi sistini della Vaticana, in La Biblioteca Vaticana tra riforma cattolica, crescita delle collezioni e nuovo edificio (1535 - 1590), ed. by M. Ceresa, Milano 2012, pp. 333-377.

Villa Peretti Montalto a Termini:
P. Tosini, Immagini ritrovate. Decorazione a Villa Peretti Montalto tra Cinque e Seicento, Roma 2015, pp. 41-49; 55-76; 105-111.

Cappella Clementina:
I. Salvagni, Il destino manifesto: gli Aldobrandini di Clemente VIII e la Minerva, Roma 2017, pp. 81-120.

Sala Clementina in Vaticano:
S. Macioce, “Undique splendent”: Clemente VIII e gli affreschi della sala Clementina, in “Undique Splendent”. Aspetti della pittura sacra nella Roma di Clemente VIII Adobrandini (1592-1605), Roma 1990, pp. 169-224 + tavole.

Transetto lateranense:
J. Freiberg, The Lateran in 1600: Christian Concord in Counter-Reformation Rome, Cambridge 1995, pp. 1-80.
H. Röttgen, Il Cavalier d’Arpino Giuseppe Cesari d’Arpino, Roma 2002, pp. 325-327.



Further bibliography could be indicated during the course.

Type of delivery of the course

Taught classes and visits to main artistic monuments of the course, with the active participation of the students, through seminars and oral papers.

Attendance

The attendance to the course is not mandatory, even if recommended.

Type of evaluation

The exam will be oral and will test the knowledge of the topics developed during the course.