20710158 - FONTI E METODI PER LO STUDIO DELLA STORIA DELL'ARTE MEDIEVALE - LM

development of the acquired knowledge; specific knowledge on the historical and artistic development of medieval art (VI-XV century), acquisition of specific skills on artistic production and craftsmanship, the monumental achievements of the Middle Ages; ability to collect and interpret data; ability to analyze and read the work of art; development of a methodological competence that allows independent study; ability to communicate information and ideas to specialist and non-specialist interlocutors

Curriculum

teacher profile | teaching materials

Mutuazione: 20710158 FONTI E METODI PER LO STUDIO DELLA STORIA DELL'ARTE MEDIEVALE - LM in Storia dell'arte LM-89 BALLARDINI ANTONELLA

Programme

Early medieval sculpture in Rome: from fragment to context
In Rome, between the 8th and 9th centuries, decorative models and working practices spread that, in the same centuries and to varying degrees, characterised the architectural decoration and sculpted furnishings of cult buildings in central and northern Italy and beyond. Early medieval sculpture is a territorially extensive field of research, with uncertain chronological limits and difficult to "frame" due to the fragmentary nature of the sculptures that have come down to us out of context.
From a look at the gradual abandonment of the sculptural practice of ancient tradition; through an in-depth study of techniques and some early medieval outcomes in sculpture, the course proposes a reflection on the methods and strategies employed in the study of so-called "interwoven" sculpture. Sources and historiography; style, technique and colour; symbols and/or ornamentation; forms and functions; finally, description and documentation will be the topics of the module: a path in stages to experience how each object of study imposes on the researcher the "critical" construction of his or her instruments of investigation.

Visit to: Sant'Agnese f.le.m; Catacombe di San Sebastiano; San Clemente; Santa Prassede.
Need to know: Museo Nazionale Crypta Balbi; Museo dell'Alto Medioevo.


Core Documentation

Bibliography:
R. Coates-Stephens, La vita delle statue nella Roma tardoantica, in Santa Maria Antiqua tra Roma e Bisanzio, Catalogo della mostra a cura di M. Andaloro, G. Bordi, G. Morganti, Milano 2016, pp. 130-151

M. Prusac Lindhagen, I ritratti del V e del VI secolo, in Santa Maria Antiqua tra Roma e Bisanzio, Catalogo della mostra a cura di M. Andaloro, G. Bordi, G. Morganti,Milano 2016, pp. 160-177

H. Brandenburg, Sarcofagi tardoantichi, paleocristiani e altomedievali, Atti della giornata tematica dei Seminari di Archeologia Cristiana (École Française de Rome – 8 maggio 2002), pp. 1-34

F. Bisconti, La rinascita dei sarcofagi. Alcune considerazioni alla luce dei restauri dei sarcofagi di S. Sebastiano, in Rivista di Archeologia Cristiana, 95 (2019), pp. 11-34.

A.Ballardini, Scolpire a Roma: dalla rinuncia al 3D alla riorganizzazione delle officine, in R. Santangeli Valenzani, Roma altomedievale. Paesaggio urbano, società e cultura (secoli V - X), Roma Carocci editore, c.s.

A.Ballardini, Scultura a Roma: standards qualitativi e committenza (VIII secolo), in L’VIII secolo: un secolo inquieto, Convegno Internazionale di Studi, Cividale del Friuli, 4-7 dicembre 2008, a cura di V. Pace, Cividale del Friuli 2010, pp. 141-148.

A.Ballardini, Scultura per l’arredo liturgico nella Roma di Pasquale I: tra modelli paleocristiani e Flechtwerk, in Medioevo: arte e storia, X Convegno Internazionale di Studi, Parma, 18-22 settembre 2007, a cura di A.C. Quintavalle, Milano-Parma 2008, pp. 225-246.

A.Ballardini, Scultura in pezzi: appunti sulla scultura alto medievale di Santa Prassede, in Svmma. Revista de Cultures Medievals, 9 (2017), pp. 5-20 (https://www.raco.cat/index.php/SVMMA/article/view/328534)

A.Ballardini, Scolpire a Roma per Pasquale I (817-824)? L'oratorio di San Zenone, in S. Ammirati, A. Ballardini, G. Bordi (a cura di), Grata più delle stelle. Pasquale I e la Roma del suo tempo, vol. 2, Roma: Efesto editore (Arte in questione, 2) 2020, pp. 16-51.

Sculpting Techniques:
W.Wootton, B.Russel, P. Rockwell, 1) StoneworkingTechniques and Process 2) Stoneworking, Tools and Toolmarks, in The Art of Making in Antiquity, Stoneworking in the Roman World
(consultabile in http://www.artofmaking.ac.uk/) (in particolare per gli strumenti di lavoro + video)

M. Pfanner, Marmor, Steinmetze, Bildhauer und Werkstätten. Überlegungen zur Herstellung antiken und karolinischer Marmorwerke, in K. Roth-Rubi, H. R. Sennhauser, Die Frühe Marmorskulptur Aus Dem Kloster St. Johann in Müstair, Ostfildern: Thorbecke, 2015, Textband, pp. 300-311 (disponibile in TRADUZIONE)

Liturgical Fornitures:
A.Ballardini, Le recinzioni presbiteriali a Roma (VI-VIII secolo): una ricognizione, in A. Adrian (éd.), Le chancel de Saint-Pierre-aux-Nonnains, Actes du colloque, (Metz, 27-29 avril 2017), Cinisello Balsano: Silvana Editoriale 2021, pp. 142-55.

A.Ballardini, M. Caperna, A Santa Prassede, nella Gerusalemme nuova. L’assetto architettonico dello spazio absidale, l’arredo e la disposizione liturgica, in C. Bordino, C. Croci, V. Sulovsky (eds.), Rome on the Borders. Visual Cultures During the Carolingian Transition, in Convivium supplementum, Brno: Masarykova univerzita 2020, pp. 176-205.



Type of delivery of the course

Lectures; Visit to Churches.

Attendance

Frequency highly recommended

Type of evaluation

oral exam

teacher profile | teaching materials

Mutuazione: 20710158 FONTI E METODI PER LO STUDIO DELLA STORIA DELL'ARTE MEDIEVALE - LM in Storia dell'arte LM-89 BALLARDINI ANTONELLA

Programme

Early medieval sculpture in Rome: from fragment to context
In Rome, between the 8th and 9th centuries, decorative models and working practices spread that, in the same centuries and to varying degrees, characterised the architectural decoration and sculpted furnishings of cult buildings in central and northern Italy and beyond. Early medieval sculpture is a territorially extensive field of research, with uncertain chronological limits and difficult to "frame" due to the fragmentary nature of the sculptures that have come down to us out of context.
From a look at the gradual abandonment of the sculptural practice of ancient tradition; through an in-depth study of techniques and some early medieval outcomes in sculpture, the course proposes a reflection on the methods and strategies employed in the study of so-called "interwoven" sculpture. Sources and historiography; style, technique and colour; symbols and/or ornamentation; forms and functions; finally, description and documentation will be the topics of the module: a path in stages to experience how each object of study imposes on the researcher the "critical" construction of his or her instruments of investigation.

Visit to: Sant'Agnese f.le.m; Catacombe di San Sebastiano; San Clemente; Santa Prassede.
Need to know: Museo Nazionale Crypta Balbi; Museo dell'Alto Medioevo.


Core Documentation

Bibliography:
R. Coates-Stephens, La vita delle statue nella Roma tardoantica, in Santa Maria Antiqua tra Roma e Bisanzio, Catalogo della mostra a cura di M. Andaloro, G. Bordi, G. Morganti, Milano 2016, pp. 130-151

M. Prusac Lindhagen, I ritratti del V e del VI secolo, in Santa Maria Antiqua tra Roma e Bisanzio, Catalogo della mostra a cura di M. Andaloro, G. Bordi, G. Morganti,Milano 2016, pp. 160-177

H. Brandenburg, Sarcofagi tardoantichi, paleocristiani e altomedievali, Atti della giornata tematica dei Seminari di Archeologia Cristiana (École Française de Rome – 8 maggio 2002), pp. 1-34

F. Bisconti, La rinascita dei sarcofagi. Alcune considerazioni alla luce dei restauri dei sarcofagi di S. Sebastiano, in Rivista di Archeologia Cristiana, 95 (2019), pp. 11-34.

A.Ballardini, Scolpire a Roma: dalla rinuncia al 3D alla riorganizzazione delle officine, in R. Santangeli Valenzani, Roma altomedievale. Paesaggio urbano, società e cultura (secoli V - X), Roma Carocci editore, c.s.

A.Ballardini, Scultura a Roma: standards qualitativi e committenza (VIII secolo), in L’VIII secolo: un secolo inquieto, Convegno Internazionale di Studi, Cividale del Friuli, 4-7 dicembre 2008, a cura di V. Pace, Cividale del Friuli 2010, pp. 141-148.

A.Ballardini, Scultura per l’arredo liturgico nella Roma di Pasquale I: tra modelli paleocristiani e Flechtwerk, in Medioevo: arte e storia, X Convegno Internazionale di Studi, Parma, 18-22 settembre 2007, a cura di A.C. Quintavalle, Milano-Parma 2008, pp. 225-246.

A.Ballardini, Scultura in pezzi: appunti sulla scultura alto medievale di Santa Prassede, in Svmma. Revista de Cultures Medievals, 9 (2017), pp. 5-20 (https://www.raco.cat/index.php/SVMMA/article/view/328534)

A.Ballardini, Scolpire a Roma per Pasquale I (817-824)? L'oratorio di San Zenone, in S. Ammirati, A. Ballardini, G. Bordi (a cura di), Grata più delle stelle. Pasquale I e la Roma del suo tempo, vol. 2, Roma: Efesto editore (Arte in questione, 2) 2020, pp. 16-51.

Sculpting Techniques:
W.Wootton, B.Russel, P. Rockwell, 1) StoneworkingTechniques and Process 2) Stoneworking, Tools and Toolmarks, in The Art of Making in Antiquity, Stoneworking in the Roman World
(consultabile in http://www.artofmaking.ac.uk/) (in particolare per gli strumenti di lavoro + video)

M. Pfanner, Marmor, Steinmetze, Bildhauer und Werkstätten. Überlegungen zur Herstellung antiken und karolinischer Marmorwerke, in K. Roth-Rubi, H. R. Sennhauser, Die Frühe Marmorskulptur Aus Dem Kloster St. Johann in Müstair, Ostfildern: Thorbecke, 2015, Textband, pp. 300-311 (disponibile in TRADUZIONE)

Liturgical Fornitures:
A.Ballardini, Le recinzioni presbiteriali a Roma (VI-VIII secolo): una ricognizione, in A. Adrian (éd.), Le chancel de Saint-Pierre-aux-Nonnains, Actes du colloque, (Metz, 27-29 avril 2017), Cinisello Balsano: Silvana Editoriale 2021, pp. 142-55.

A.Ballardini, M. Caperna, A Santa Prassede, nella Gerusalemme nuova. L’assetto architettonico dello spazio absidale, l’arredo e la disposizione liturgica, in C. Bordino, C. Croci, V. Sulovsky (eds.), Rome on the Borders. Visual Cultures During the Carolingian Transition, in Convivium supplementum, Brno: Masarykova univerzita 2020, pp. 176-205.



Type of delivery of the course

Lectures; Visit to Churches.

Attendance

Frequency highly recommended

Type of evaluation

oral exam