20710916-2 - HISTORY OF MEDIEVAL SOCIETY

The course “History of Medieval societies” aims to analyze the fundamental themes of the social and economic history of the Middle Ages, through the study and comparison of case studies of particular interest. During the seminar-type lessons, extensive use will be made of the sources in the original language.

Curriculum

teacher profile | teaching materials

Programme

Lombard Southern Italy. Power and Society, in the Ninth-Eleventh Centuries (parts one and two).
The course aims to analyze, with direct use of sources and historiography, the relationships between princely powers and society in the Lombard Southern Italy, from the principality of Arechi (774) to the eleventh century: princes and aristocracy, economic bases of princely power, relations between city and territory.

Core Documentation

Part one: G. Zornetta, Italia meridionale longobarda. Competizione, conflitto e potere politico a Benevento (secoli VIII-IX), Roma, Viella, 2020, capitoli 2, 3, 4; V. Loré, Uno spazio instabile. Capua e i suoi conti nella seconda meta del IX secolo, in Les élites et leurs espaces. Mobilité, rayonnement, domination (du VIe au XIe siècle), a cura di P. Depreux, F. Bougard, R. Le Jan, Turnhout, Brepols, 2007, pp. 341-360; Idem, Genesi e forme di uno spazio politico: Capua nell’alto Medioevo, in Felix Terra. Capua e la Terra di Lavoro in età longobarda, Atti del convegno internazionale (Capua-Caserta, 4-7 giugno 2015), a cura di F. Marazzi, Cerro al Volturno, Volturnia, 2017, pp. 53-64; V. Loré, La chiesa del principe. S. Massimo di Salerno nel quadro del Mezzogiorno longobardo, in Ricerca come incontro. Archeologi, paleografi e storici per Paolo Delogu, a cura di G. Barone, A. Esposito, C. Frova, Roma, Viella, 2013, pp. 103-124; dossier di fonti analizzate a lezione. Gli studenti non frequentanti sostituiranno lo studio del dossier con Erchemperto, Piccola storia dei Longobardi di Benevento, a cura di L. A. Berto, Napoli, Liguori, 2013.

Part two: V. Loré, Sulle istituzioni nel Mezzogiorno longobardo. Proposta di un modello, in "Storica", 29 (2004), pp. 27-55; V. Loré , Beni principeschi e partecipazione al potere nel Mezzogiorno longobardo, in Italia, 888-962: una svolta?, eds. M. Valenti, C. Wickham, Turnhout, Brepols, 2013, pp. 15-40; A. Di Muro, Le contee longobarde e l'origine delle signorie territoriali nel Mezzogiorno, in "Archivio Storico per le province napoletane", 128 (2010), pp. 1-70; V. Loré, L'aristocrazia salernitana nell'XI secolo, in Salerno nel XII secolo. Istituzioni, società, cultura, eds. P. Delogu, P. Peduto, Salerno, 2004, pp. 81-102; V. Loré, Limiti di una tradizione documentaria. I conti, le chiese, la città (Salerno, IX-XI secolo), in "Quaderni storici", 52/1, 2017, pp. 209-234; selected sources, analyzed during the lessons. All students, attending or not, are required to agree with the teacher some other readings, from the reference bibliography or elsewhere.

Reference Bibliography

P. Delogu, Mito di una città meridionale (Salerno, sec. VIII-XI), Naples, Liguori, 1977. A. Di Muro, Economia e mercato nel Mezzogiorno longobardo (secc. VIII-XI), Salerno, Laveglia-Carlone, 2009. V. Loré, Limiti di una tradizione documentaria. I conti, le chiese, la città (Salerno, IX-XI secolo), in "Quaderni Storici", 52/1, pp. 209-234. H. Taviani-Carozzi, La principauté lombarde de Salerne (IXe-XIe). Pouvoir et societé en Italie lombarde méridionale, Rome, Ecole Française de Rome, 1991. A. Thomas, Jeux Lombards: alliances, parenté et politique en Italie méridionale de la fin du VIIIe siècle à la conquête normande, Rome, Ecole Française de Rome, 2016.

Type of delivery of the course

Frontal lessons, face-to-face or remotely according to the provisions covid-19, with participatory analysis of historiographic documents and texts.

Type of evaluation

Oral test. Exam Questions will judge the Knowledge of Course main Themes and asses the Competences in matter of Contextualization of Sources and Historiography. There will be students reports (written or oral), valid as an examination part.

teacher profile | teaching materials

Programme

Lombard Southern Italy. Power and Society, in the Ninth-Eleventh Centuries (parts one and two).
The course aims to analyze, with direct use of sources and historiography, the relationships between princely powers and society in the Lombard Southern Italy, from the principality of Arechi (774) to the eleventh century: princes and aristocracy, economic bases of princely power, relations between city and territory.

Core Documentation

Part one: G. Zornetta, Italia meridionale longobarda. Competizione, conflitto e potere politico a Benevento (secoli VIII-IX), Roma, Viella, 2020, capitoli 2, 3, 4; V. Loré, Uno spazio instabile. Capua e i suoi conti nella seconda meta del IX secolo, in Les élites et leurs espaces. Mobilité, rayonnement, domination (du VIe au XIe siècle), a cura di P. Depreux, F. Bougard, R. Le Jan, Turnhout, Brepols, 2007, pp. 341-360; Idem, Genesi e forme di uno spazio politico: Capua nell’alto Medioevo, in Felix Terra. Capua e la Terra di Lavoro in età longobarda, Atti del convegno internazionale (Capua-Caserta, 4-7 giugno 2015), a cura di F. Marazzi, Cerro al Volturno, Volturnia, 2017, pp. 53-64; V. Loré, La chiesa del principe. S. Massimo di Salerno nel quadro del Mezzogiorno longobardo, in Ricerca come incontro. Archeologi, paleografi e storici per Paolo Delogu, a cura di G. Barone, A. Esposito, C. Frova, Roma, Viella, 2013, pp. 103-124; dossier di fonti analizzate a lezione. Gli studenti non frequentanti sostituiranno lo studio del dossier con Erchemperto, Piccola storia dei Longobardi di Benevento, a cura di L. A. Berto, Napoli, Liguori, 2013.

Part two: V. Loré, Sulle istituzioni nel Mezzogiorno longobardo. Proposta di un modello, in "Storica", 29 (2004), pp. 27-55; V. Loré , Beni principeschi e partecipazione al potere nel Mezzogiorno longobardo, in Italia, 888-962: una svolta?, eds. M. Valenti, C. Wickham, Turnhout, Brepols, 2013, pp. 15-40; A. Di Muro, Le contee longobarde e l'origine delle signorie territoriali nel Mezzogiorno, in "Archivio Storico per le province napoletane", 128 (2010), pp. 1-70; V. Loré, L'aristocrazia salernitana nell'XI secolo, in Salerno nel XII secolo. Istituzioni, società, cultura, eds. P. Delogu, P. Peduto, Salerno, 2004, pp. 81-102; V. Loré, Limiti di una tradizione documentaria. I conti, le chiese, la città (Salerno, IX-XI secolo), in "Quaderni storici", 52/1, 2017, pp. 209-234; selected sources, analyzed during the lessons. All students, attending or not, are required to agree with the teacher some other readings, from the reference bibliography or elsewhere.

Reference Bibliography

P. Delogu, Mito di una città meridionale (Salerno, sec. VIII-XI), Naples, Liguori, 1977. A. Di Muro, Economia e mercato nel Mezzogiorno longobardo (secc. VIII-XI), Salerno, Laveglia-Carlone, 2009. V. Loré, Limiti di una tradizione documentaria. I conti, le chiese, la città (Salerno, IX-XI secolo), in "Quaderni Storici", 52/1, pp. 209-234. H. Taviani-Carozzi, La principauté lombarde de Salerne (IXe-XIe). Pouvoir et societé en Italie lombarde méridionale, Rome, Ecole Française de Rome, 1991. A. Thomas, Jeux Lombards: alliances, parenté et politique en Italie méridionale de la fin du VIIIe siècle à la conquête normande, Rome, Ecole Française de Rome, 2016.

Type of delivery of the course

Frontal lessons, face-to-face or remotely according to the provisions covid-19, with participatory analysis of historiographic documents and texts.

Type of evaluation

Oral test. Exam Questions will judge the Knowledge of Course main Themes and asses the Competences in matter of Contextualization of Sources and Historiography. There will be students reports (written or oral), valid as an examination part.