20711231 - History of Risorgimento

The course will tackle the analysis of the Risorgimento as a political, cultural and social process, combining the traditional national approach to the unification process with new studies on the nineteenth century, which propose a global reading of the issues concerning nations and empires in the Age of Revolutions.
teacher profile | teaching materials

Mutuazione: 20711231 Storia del Risorgimento in Storia, territorio e società globale L-42 TATASCIORE GIULIO

Programme

The course will tackle the analysis of the Risorgimento as a political, cultural and social process, combining the traditional national approach to the unification process with new studies on the nineteenth century, which propose a global reading of the issues concerning nations and empires in the Age of Revolutions. At the same time, the course provides thematic insights that include:
- the spectacularisation and mediatisation of 19th century politics;
- the relationship between criminal identities and political conflict;
- the symbolic and literary forms of Risorgimento and anti-Risorgimento discourse.


Core Documentation

Students attending the course will be required to study:
a)
- Alberto Mario Banti, Il Risorgimento italiano, Laterza, Roma-Bari 2004

This book should be combined by one monograph to choose among:
b)
- Arianna Arisi Rota, I piccoli cospiratori. Politica ed emozioni nei primi mazziniani, il Mulino, Bologna 2010
- Roberto Balzani, Memoria e nostalgia nel Risorgimento. Percorsi di lettura, il Mulino, Bologna 2020
- Francesco Benigno, Terrore e terrorismo. Saggio storico sulla violenza politica, Einaudi, Torino 2018
- Alessandro Bonvini, Risorgimento atlantico. I patrioti italiani e la lotta internazionale per le libertà, Laterza, Roma-Bari 2022
- Maurizio Isabella, Risorgimento in esilio. L'internazionale liberale e l'età delle rivoluzioni, Laterza, Roma-Bari 2011
- Carmine Pinto, La guerra per il Mezzogiorno. Italiani, borbonici e briganti. 1860-1870, Laterza, Roma-Bari 2019
- Lucy Riall, Garibaldi. L'invenzione di un eroe, Laterza, Roma-Bari 2007
- Carlotta Sorba, Il melodramma della nazione. Politica e sentimenti nell'età del Risorgimento, Laterza, Roma-Bari 2015
- Giulio Tatasciore, Briganti d'Italia. Storia di un immaginario romantico, Viella, Roma 2022

c) Written activity (compulsory)
- attending students will produce a summary (max. 2 pages) of the text of their choice (sect. b), to be sent to giulio.tatasciore@uniroma3.it

d) recommended further reading (optional)
- Salvatore Lupo, Il passato del nostro presente. Il lungo Ottocento (1776-1913), Laterza, Roma-Bari 2010


Students not attending the course will be required to study:
a)
- Alberto Mario Banti, Il Risorgimento italiano, Laterza, Roma-Bari 2004

This book should be combined by two monographs to choose among:
b)
- Arianna Arisi Rota, I piccoli cospiratori. Politica ed emozioni nei primi mazziniani, il Mulino, Bologna 2010
- Roberto Balzani, Memoria e nostalgia nel Risorgimento. Percorsi di lettura, il Mulino, Bologna 2020
- Francesco Benigno, Terrore e terrorismo. Saggio storico sulla violenza politica, Einaudi, Torino 2018
- Alessandro Bonvini, Risorgimento atlantico. I patrioti italiani e la lotta internazionale per le libertà, Laterza, Roma-Bari 2022
- Maurizio Isabella, Risorgimento in esilio. L'internazionale liberale e l'età delle rivoluzioni, Laterza, Roma-Bari 2011
- Carmine Pinto, La guerra per il Mezzogiorno. Italiani, borbonici e briganti. 1860-1870, Laterza, Roma-Bari 2019
- Lucy Riall, Garibaldi. L'invenzione di un eroe, Laterza, Roma-Bari 2007
- Carlotta Sorba, Il melodramma della nazione. Politica e sentimenti nell'età del Risorgimento, Laterza, Roma-Bari 2015
- Giulio Tatasciore, Briganti d'Italia. Storia di un immaginario romantico, Viella, Roma 2022

c) Written activity (compulsory)
- non attending students will produce a summary (max. 2 pages) of the two texts of their choice (sect. b), to be sent to giulio.tatasciore@uniroma3.it

d) recommended further reading (optional)
- Salvatore Lupo, Il passato del nostro presente. Il lungo Ottocento (1776-1913), Laterza, Roma-Bari 2010

Type of evaluation

Final oral exam, including the discussion of the short written papers (see section C of the syllabus).