20710639 - History of the Age of the Reformation and Counter-Reformation MD

The course proposes to explore some of the significant themes of European history between the late 15th century and the first half of the 17th century. Special attention will paid to religious, political and social, structures, which lead to the birth, affirmation and development of the Protestant movement, to the fracture of Christianity and to attempts that were made to limit and heal this fracture.

Curriculum

teacher profile | teaching materials

Programme

First of all, the course intends to investigate the main questions concerning the political, religious, cultural and social structures that originated with the disintegration of Christian unity in the first decades of the sixteenth century. Secondly, it will be explored the most salient contents of the Protestant Reformation and how the concept of religious tolerance - the first step towards the recognition of the right to freedom of conscience - developed from the Radical Reformation (anabaptism, antitrinitarians etc.).

Core Documentation

Testi di riferimento

1) L. Felici, La Riforma protestante nell'Europa del Cinquecento, Roma, Carocci
2) M. Firpo, Riforma cattolica e concilio di Trento. Storia o mito storiografico?, Roma, Viella

3) Un testo a scelta tra i seguenti:
- M. Firpo, Juan de Valdés e la Riforma nell'Italia del Cinquecento, Roma-Bari, Laterza
- L. Addante, Eretici e libertini nel Cinquecento italiano, Roma-Bari, Laterza
- G. Caravale, Il profeta disarmato. L'eresia di Francesco Pucci nell'Europa del Cinquecento, Bologna, il Mulino
- L. Biasiori, L'eresia di un umanista. Celio Secondo Curione nell'Europa del Cinquecento, Roma, Carocci
- L. Felici, Profezie di riforma e idee di concordia religiosa. Visioni e speranze dell'esule piemontese Giovanni Leonardo Sartori, Firenze, Olschki, 2009

Type of delivery of the course

lectures and seminars

Type of evaluation

Oral exam

teacher profile | teaching materials

Programme

First of all, the course intends to investigate the main questions concerning the political, religious, cultural and social structures that originated with the disintegration of Christian unity in the first decades of the sixteenth century. Secondly, it will be explored the most salient contents of the Protestant Reformation and how the concept of religious tolerance - the first step towards the recognition of the right to freedom of conscience - developed from the Radical Reformation (anabaptism, antitrinitarians etc.).

Core Documentation

Testi di riferimento

1) L. Felici, La Riforma protestante nell'Europa del Cinquecento, Roma, Carocci
2) M. Firpo, Riforma cattolica e concilio di Trento. Storia o mito storiografico?, Roma, Viella

3) Un testo a scelta tra i seguenti:
- M. Firpo, Juan de Valdés e la Riforma nell'Italia del Cinquecento, Roma-Bari, Laterza
- L. Addante, Eretici e libertini nel Cinquecento italiano, Roma-Bari, Laterza
- G. Caravale, Il profeta disarmato. L'eresia di Francesco Pucci nell'Europa del Cinquecento, Bologna, il Mulino
- L. Biasiori, L'eresia di un umanista. Celio Secondo Curione nell'Europa del Cinquecento, Roma, Carocci
- L. Felici, Profezie di riforma e idee di concordia religiosa. Visioni e speranze dell'esule piemontese Giovanni Leonardo Sartori, Firenze, Olschki, 2009

Type of delivery of the course

lectures and seminars

Type of evaluation

Oral exam

teacher profile | teaching materials

Programme

First of all, the course intends to investigate the main questions concerning the political, religious, cultural and social structures that originated with the disintegration of Christian unity in the first decades of the sixteenth century. Secondly, it will be explored the most salient contents of the Protestant Reformation and how the concept of religious tolerance - the first step towards the recognition of the right to freedom of conscience - developed from the Radical Reformation (anabaptism, antitrinitarians etc.).

Core Documentation

Testi di riferimento

1) L. Felici, La Riforma protestante nell'Europa del Cinquecento, Roma, Carocci
2) M. Firpo, Riforma cattolica e concilio di Trento. Storia o mito storiografico?, Roma, Viella

3) Un testo a scelta tra i seguenti:
- M. Firpo, Juan de Valdés e la Riforma nell'Italia del Cinquecento, Roma-Bari, Laterza
- L. Addante, Eretici e libertini nel Cinquecento italiano, Roma-Bari, Laterza
- G. Caravale, Il profeta disarmato. L'eresia di Francesco Pucci nell'Europa del Cinquecento, Bologna, il Mulino
- L. Biasiori, L'eresia di un umanista. Celio Secondo Curione nell'Europa del Cinquecento, Roma, Carocci
- L. Felici, Profezie di riforma e idee di concordia religiosa. Visioni e speranze dell'esule piemontese Giovanni Leonardo Sartori, Firenze, Olschki, 2009

Type of delivery of the course

lectures and seminars

Type of evaluation

Oral exam

teacher profile | teaching materials

Programme

First of all, the course intends to investigate the main questions concerning the political, religious, cultural and social structures that originated with the disintegration of Christian unity in the first decades of the sixteenth century. Secondly, it will be explored the most salient contents of the Protestant Reformation and how the concept of religious tolerance - the first step towards the recognition of the right to freedom of conscience - developed from the Radical Reformation (anabaptism, antitrinitarians etc.).

Core Documentation

Testi di riferimento

1) L. Felici, La Riforma protestante nell'Europa del Cinquecento, Roma, Carocci
2) M. Firpo, Riforma cattolica e concilio di Trento. Storia o mito storiografico?, Roma, Viella

3) Un testo a scelta tra i seguenti:
- M. Firpo, Juan de Valdés e la Riforma nell'Italia del Cinquecento, Roma-Bari, Laterza
- L. Addante, Eretici e libertini nel Cinquecento italiano, Roma-Bari, Laterza
- G. Caravale, Il profeta disarmato. L'eresia di Francesco Pucci nell'Europa del Cinquecento, Bologna, il Mulino
- L. Biasiori, L'eresia di un umanista. Celio Secondo Curione nell'Europa del Cinquecento, Roma, Carocci
- L. Felici, Profezie di riforma e idee di concordia religiosa. Visioni e speranze dell'esule piemontese Giovanni Leonardo Sartori, Firenze, Olschki, 2009

Type of delivery of the course

lectures and seminars

Type of evaluation

Oral exam