20711424 - PUBLIC ARCHAEOLOGY - LM

The course aims to provide the methodological tools to plan archaeological projects which include public involvement and active participation of local communities, starting with experiences and case studies, from national and international contexts. The course will lead to the achievement of skills to plan participatory projects and realize archaeological communication strategies.

Curriculum

teacher profile | teaching materials

Programme

The course starts with the history of Public Archaeology studies in the international context, from the first experiences to its evolution, to get to the recent developments in the italian context.
During the lessons, the main themes and key points related to Public Archaeology will be dealt with, such as archaeology and communication, the concept of cultural heritage (tangible and intangible), the Faro convention, the participatory archaeology (objectives and strategies).
The course will illustrate the main strategies to achieve the methodological tools aimed to plan and activate Partecipatory Archaeology projects, integrated with scientific research, which have a concrete impact on cultural heritage valorization, through sustainable policies to be planned with local authorities and community: for the protection, history knowledge and use of the territory.

Mode
Lectures, participatory laboratories, and seminar section with the presentation of a public archaeology project planned by students.





Core Documentation

G. Volpe, Archeologia pubblica. Metodi, tecniche, esperienze, Roma 2020.

A. Augenti, A come archeologia. 10 grandi scoperte per ricostruire la storia, Roma 2018.

M. Bernardi, Archeologia partecipata e comunità in un territorio montano del Lazio, in «Geostorie», XXXIII, 1 (2025), pp. 5-26.

A. Chavarría Arnau, La ricerca partecipata nell’archeologia del futuro, in L’archeologia pubblica prima e dopo l’archeologia pubblica, in «Il Capitale Culturale», Supplemento 9/2019, pp. 369-387.

Altra bibliografia verrà indicata durante il corso.




Per i non frequentanti

A questi testi gli studenti non frequentanti dovranno aggiungere:

S. Pallecchi, Ritessere e raccontare. Appunti sulla comunicazione dell’archeologia, Sesto Fiorentino 2023.

E. Farinetti, Exploring the interface between landscape archaeology and contemporary society. Back to community (-ies), in «Archeostorie. Journal of Public Archaeology», 5 (2021), pp. 1-22.

M. Valenti, Appunti, grezzi, per un’agenda di Archeologia Pubblica in Italia, in J. Moreland, J. Mitchell, B. Leal (eds.), Encounters, Excavations and Argosies Essays for Richard Hodges, Archaeopress Publishing Ltd, 2017, pp. 314-328.

E. Zanini, Archeologia pubblica: dalla pratica della condivisione alla ricerca della sostenibilità, in D. Malfitana (a cura di), Archeologia quo vadis? Riflessioni metodologiche sul futuro di una disciplina, Catania 2018, pp. 175-189.


Letture consigliare per un approfondimento sulla materia (non oggetto di esame):

F. Baratti, Ecomusei, paesaggi e comunità. Esperienze, progetti e ricerche nel Salento, Milano 2012.

F. Benetti, Il diritto di partecipare. Aspetti giuridici del rapporto tra pubblico e archeologia, Mantova 2020.

G.P. Brogiolo, A. Chavarría Arnau, Archaeology for local communities in Northern Italy: experiences of participatory research in an adverse legal framework, in «Post-Classical Archaeologies», 9 (2019), pp. 101-122.

A. Chavarría Arnau, Ricerca partecipata in archeologia: l’esperienza delle Summer Schools dell’Oltresarca Trentino, in A. Chavarría Arnau, M.-A. Causarano (a cura di), La memoria culturale dell’Oltresarca trentino. Paesaggi, persone e storie di pietre, Mantova 2018.

A. Chavarría Arnau, F. Benetti, F. Giannetti, V. Santacesaria, Raccontare il medioevo: esperienze digitali, partecipazione e comunità locali, in P. M. De Marchi, D. Francescano (a cura di), Monterosso: la riscoperta dell’antico, Mantova 2018, pp. 111-124.

P. Dragoni, M. Cerqueti (a cura di), L’archeologia pubblica prima e dopo l’archeologia pubblica, Il Capitale Culturale, Supplemento 9/2019.

D. Malfitana (a cura di), Archeologia quo vadis? Riflessioni metodologiche sul futuro di una disciplina, Catania 2018.

G. Moshenska (ed.), Key Concepts in Public Archaeology, London 2017.

M. Nucciotti, C. Bonacchi, C. Molducci (a cura di), Archeologia Pubblica in Italia, Firenze 2019.

A. Ricci, Attorno alla nuda pietra. Archeologia e città tra identità e progetto, Roma 2006.

F. Ripanti, Italian public archaeology on fieldwork: an overview, in Archeostorie. Journal of Public Archaeology 1, 2017, pp. 93-104.

F. Ripanti, Unforgettable Encounters: Understanding Participation in Italian Community Archaeology, Oxford 2022.

M. Sanna Montanelli, Heritage crowdsourcing. Processi di qualità nella ricerca partecipata per il patrimonio archeologico italiano, Quingentole 2024.

M. Valenti, Ricostruire e narrare. L’esperienza dei Musei archeologici all’aperto, Bari 2019.

G. Vannini (a cura di), Archeologia Pubblica in Toscana, Firenze 2011.

G. Vannini, M. Nucciotti, C. Bonacchi, Archeologia pubblica e archeologia medievale, in S. Gelichi (a cura di), Quarant’anni di Archeologia Medievale in Italia. La rivista, i temi, la teoria e i metodi, Archeologia Medievale, XL (2014), pp. 183-195.


Type of evaluation

oral exam

teacher profile | teaching materials

Programme

The course starts with the history of Public Archaeology studies in the international context, from the first experiences to its evolution, to get to the recent developments in the italian context.
During the lessons, the main themes and key points related to Public Archaeology will be dealt with, such as archaeology and communication, the concept of cultural heritage (tangible and intangible), the Faro convention, the participatory archaeology (objectives and strategies).
The course will illustrate the main strategies to achieve the methodological tools aimed to plan and activate Partecipatory Archaeology projects, integrated with scientific research, which have a concrete impact on cultural heritage valorization, through sustainable policies to be planned with local authorities and community: for the protection, history knowledge and use of the territory.

Mode
Lectures, participatory laboratories, and seminar section with the presentation of a public archaeology project planned by students.





Core Documentation

G. Volpe, Archeologia pubblica. Metodi, tecniche, esperienze, Roma 2020.

A. Augenti, A come archeologia. 10 grandi scoperte per ricostruire la storia, Roma 2018.

M. Bernardi, Archeologia partecipata e comunità in un territorio montano del Lazio, in «Geostorie», XXXIII, 1 (2025), pp. 5-26.

A. Chavarría Arnau, La ricerca partecipata nell’archeologia del futuro, in L’archeologia pubblica prima e dopo l’archeologia pubblica, in «Il Capitale Culturale», Supplemento 9/2019, pp. 369-387.

Altra bibliografia verrà indicata durante il corso.




Per i non frequentanti

A questi testi gli studenti non frequentanti dovranno aggiungere:

S. Pallecchi, Ritessere e raccontare. Appunti sulla comunicazione dell’archeologia, Sesto Fiorentino 2023.

E. Farinetti, Exploring the interface between landscape archaeology and contemporary society. Back to community (-ies), in «Archeostorie. Journal of Public Archaeology», 5 (2021), pp. 1-22.

M. Valenti, Appunti, grezzi, per un’agenda di Archeologia Pubblica in Italia, in J. Moreland, J. Mitchell, B. Leal (eds.), Encounters, Excavations and Argosies Essays for Richard Hodges, Archaeopress Publishing Ltd, 2017, pp. 314-328.

E. Zanini, Archeologia pubblica: dalla pratica della condivisione alla ricerca della sostenibilità, in D. Malfitana (a cura di), Archeologia quo vadis? Riflessioni metodologiche sul futuro di una disciplina, Catania 2018, pp. 175-189.


Letture consigliare per un approfondimento sulla materia (non oggetto di esame):

F. Baratti, Ecomusei, paesaggi e comunità. Esperienze, progetti e ricerche nel Salento, Milano 2012.

F. Benetti, Il diritto di partecipare. Aspetti giuridici del rapporto tra pubblico e archeologia, Mantova 2020.

G.P. Brogiolo, A. Chavarría Arnau, Archaeology for local communities in Northern Italy: experiences of participatory research in an adverse legal framework, in «Post-Classical Archaeologies», 9 (2019), pp. 101-122.

A. Chavarría Arnau, Ricerca partecipata in archeologia: l’esperienza delle Summer Schools dell’Oltresarca Trentino, in A. Chavarría Arnau, M.-A. Causarano (a cura di), La memoria culturale dell’Oltresarca trentino. Paesaggi, persone e storie di pietre, Mantova 2018.

A. Chavarría Arnau, F. Benetti, F. Giannetti, V. Santacesaria, Raccontare il medioevo: esperienze digitali, partecipazione e comunità locali, in P. M. De Marchi, D. Francescano (a cura di), Monterosso: la riscoperta dell’antico, Mantova 2018, pp. 111-124.

P. Dragoni, M. Cerqueti (a cura di), L’archeologia pubblica prima e dopo l’archeologia pubblica, Il Capitale Culturale, Supplemento 9/2019.

D. Malfitana (a cura di), Archeologia quo vadis? Riflessioni metodologiche sul futuro di una disciplina, Catania 2018.

G. Moshenska (ed.), Key Concepts in Public Archaeology, London 2017.

M. Nucciotti, C. Bonacchi, C. Molducci (a cura di), Archeologia Pubblica in Italia, Firenze 2019.

A. Ricci, Attorno alla nuda pietra. Archeologia e città tra identità e progetto, Roma 2006.

F. Ripanti, Italian public archaeology on fieldwork: an overview, in Archeostorie. Journal of Public Archaeology 1, 2017, pp. 93-104.

F. Ripanti, Unforgettable Encounters: Understanding Participation in Italian Community Archaeology, Oxford 2022.

M. Sanna Montanelli, Heritage crowdsourcing. Processi di qualità nella ricerca partecipata per il patrimonio archeologico italiano, Quingentole 2024.

M. Valenti, Ricostruire e narrare. L’esperienza dei Musei archeologici all’aperto, Bari 2019.

G. Vannini (a cura di), Archeologia Pubblica in Toscana, Firenze 2011.

G. Vannini, M. Nucciotti, C. Bonacchi, Archeologia pubblica e archeologia medievale, in S. Gelichi (a cura di), Quarant’anni di Archeologia Medievale in Italia. La rivista, i temi, la teoria e i metodi, Archeologia Medievale, XL (2014), pp. 183-195.


Type of evaluation

oral exam