20710457 - La literatura española en el espejo del tiempo

teacher profile | teaching materials

Mutuazione: 20710457 La literatura española en el espejo del tiempo in Lingue e letterature per la didattica e la traduzione LM-37 TRECCA SIMONE

Programme

The dissemination of classics through cinema and television: critical perspectives and educational applications.

The course will be structured around the following aspects to be explored:
- Theories of intermediate adaptation and rewriting
- Practices of adapting the classics of Spanish literature, with particular reference to the works studied
- Intermediate rewrites as educational tools: building units and materials for learning classics through film



Core Documentation

Literary works (as a prerequisite)
Opere letterarie di riferimento (la cui lettura e conoscenza è da considerarsi un prerequisito)
Fernando de Rojas, La Celestina, Madrid, Castalia
Anónimo, Lazarillo de Tormes, edición de Francisco Rico, Madrid, Cátedra
Miguel de Cervantes, Don Quijote de la Mancha, edición del Instituto Cervantes a cargo de Francisco Rico, Barcelona, Crítica
Lope de Vega, Il cane dell’ortolano/El perro del hortelano, edición de Fausta Antonucci y Stefano Arata, Napoli, Liguori

Film (estratti significativi dei seguenti film saranno proiettati e commentati in aula)
La Celestina (1969), dir. y guion César Fernández Ardavín
La Celestina (1996), dir. Gerardo Vera, guion Rafael Azcona
Lazarillo de Tormes (1959), dir. César Fernández Ardavín
Lázaro de Tormes (2000), dir. y guion Fernando Fernán Gómez
El Pícaro (1974), dir. y guion Fernando Fernán Gómez
I Picari (1987), dir. Mario Monicelli, guion Leonardo Benvenuti, Piero De Bernardi, Suso Cecchi D’Amico, Mario Monicelli
Don Chisciotte (1984), dir. Maurizio Scaparro, guion Rafael Azcona, Maurizio Scaparro, Tullio Kezich
Don Kikhot (1957), dir. Grigorij Kozintsev, guion Eugenij Shvarts.
Don Quichotte (1933), dir. Gerog Wilhelm Pabst, guion Paul Morand, Georg Wilhelm Pabst
Don Quijote de Orson Welles (1992), dir. Orson Welles, guion Orson Welles, Jesús Franco
The man who killed Don Quixote (2018), dir. y guion Terry Gilliam
Lost in La Mancha (2001), dir. y guion Keith Fulton, Louis Pepe
El perro del hortelano (1996), dir. Pilar Miró, guion Pilar Miró y Rafael Pérez Sierra

BIBLIOGRAFIA
Supporto critico, metodologico e di storia letteraria
CRITICA
a) Su La Celestina
Dispensa di brevi saggi critici fornita dal docente
Peter Russell, «Introducción» (nell’edizione obbligatoria in programma)

b) Sul Lazarillo
Claudio Guillén, «La disposición temporal del Lazarillo de Tormes», Hispanic Review, 25, 1957, pp. 264-279 (messo a disposizione dal docente)
Francisco Rico, La novela picaresca y el punto de vista, Barcelona, Seix Barral (alcune parti messe a disposizione dal docente)

c) Sul Quijote
Edward C. Riley, Teoría de la novela en Cervantes, Madrid, Taurus (parti indicate dal docente)
Alcuni dei saggi anteposti all’edizione del Don Quijote obbligatoria in programma

d) Su El perro del hortelano
Fausta Antonucci, Stefano Arata, «Introduzione» (nell’edizione obbligatoria in programma)
Ignacio Arellano, Historia del teatro español del siglo XVII, Madrid, Cátedra (parti indicate dal docente)

METODOLOGIA
Simone Trecca, Filmicidad/Literariedad/Teatralidad. La diseminación intermedial de tres clásicos españoles, Madrid, Visor
Ogni studente, in base al programma di lavoro assegnato in aula (vedi sezione VERIFICA DELL’APPRENDIMENTO), riceverà un pacchetto personalizzato di materiali critici sulle riscritture intermediali delle opere in programma e sulla didattica della letteratura attraverso gli audiovisivi.

STORIA DELLA CIVILTA’ E DELLA LETTERATURA SPAGNOLA
Agli studenti che all’inizio del corso manifestino significative lacune nella conoscenza della storia della civiltà e della letteratura spagnola, con speciale attenzione al Siglo de Oro e all’epoca contemporanea (vedi sezione PREREQUISITI), saranno consigliate adeguate letture di supporto.

Type of delivery of the course

The course will take place according to mixed teaching methods: frontal lessons for the transmission of the necessary theoretical knowledge; seminar activities for the application of theoretical knowledge to the body of works in the program; practical activities for the application of methodological skills.

Attendance

Non-attending students will have to agree with the teacher the specific program at least two months before the exam in which they intend to take the exam.

Type of evaluation

The possession of the prerequisites and the acquisition of the "historical-literary and cultural competences" will be verified through two compulsory written tests. The first, which has only the purpose of verifying the presence of any gaps, will take place at the beginning of the course; the second, which instead has an evaluative purpose, will take place before the end of the course. The acquisition of the "Methodological skills" will be evaluated through: a) ongoing activities of analysis and commentary of the scheduled film rewrites; b) preparation of a short critical essay to be presented during the course; c) creation of a didactic unit for learning Spanish literature through film materials.