The aim of the course is to analyze the main current classical and contemporary sociological adopting an analytical perspective of the educational process focused on the social aspect of education, beyond the issues related to education.
At the end of the course the student:
- has become familiar with the basic concepts of the sociology of education and knows the different interpretative theories of educational processes, formal and informal, in contemporary society
- is able to orientate himself critically between the different approaches regarding education and sociality in a globalized, technological and multicultural society
At the end of the course the student:
- has become familiar with the basic concepts of the sociology of education and knows the different interpretative theories of educational processes, formal and informal, in contemporary society
- is able to orientate himself critically between the different approaches regarding education and sociality in a globalized, technological and multicultural society
Curriculum
teacher profile teaching materials
Giardiello, M., L’adolescenza come generazione nell’epoca dell’individualizzazione: appartenenza e nuove identità, Scienze e Ricerche, 8, 2015, (scaricabile dalla bacheca docenti in documenti);
Leccardi C., Rampazi M., Gambardella M.G, Sentirsi a casa. I giovani e la riconquista degli spazi-tempi della casa e della metropoli, UTET, 2011, pp. 87-208;
Giardiello, M., Sociologia della marginalità. Il contributo di Gino Germani, Carocci, Roma 2012;
Orioles, M., La seconda generazione di migranti. Verso Quale integrazione? Carocci, Roma, 2014.
Fruizione: 22902476-1 SOCIOLOGIA DELL'EDUCAZIONE (L39/40) in Servizio sociale e Sociologia L-40 N0 GIARDIELLO MAURO
Programme
Classical and contemporary theories; Education as social resources; School, social resources, educational processes and communities; Civil quality of education and public space; Socialization, belonging and identity; Crisis in the public space and marginalization of children and adolescents; Space mobility and cognitive development sense of belonging; Education and marginality; Sociological theory and young people; Marginality, youth and education; Second generations of migrants; Social research and educational planning in marginal contextsCore Documentation
Besozzi, E., Educazione e Società, Carocci, Roma, 2016; pp.17-73; 79-83; 91-103;127-153; 275-406Giardiello, M., L’adolescenza come generazione nell’epoca dell’individualizzazione: appartenenza e nuove identità, Scienze e Ricerche, 8, 2015, (scaricabile dalla bacheca docenti in documenti);
Leccardi C., Rampazi M., Gambardella M.G, Sentirsi a casa. I giovani e la riconquista degli spazi-tempi della casa e della metropoli, UTET, 2011, pp. 87-208;
Giardiello, M., Sociologia della marginalità. Il contributo di Gino Germani, Carocci, Roma 2012;
Orioles, M., La seconda generazione di migranti. Verso Quale integrazione? Carocci, Roma, 2014.
Type of delivery of the course
TraditionalType of evaluation
Oral exam teacher profile teaching materials
Giardiello, M., L’adolescenza come generazione nell’epoca dell’individualizzazione: appartenenza e nuove identità, Scienze e Ricerche, 8, 2015, (scaricabile dalla bacheca docenti in documenti);
Leccardi C., Rampazi M., Gambardella M.G, Sentirsi a casa. I giovani e la riconquista degli spazi-tempi della casa e della metropoli, UTET, 2011, pp. 87-208;
Giardiello, M., Sociologia della marginalità. Il contributo di Gino Germani, Carocci, Roma 2012;
Orioles, M., La seconda generazione di migranti. Verso Quale integrazione? Carocci, Roma, 2014.
Programme
Classical and contemporary theories; Education as social resources; School, social resources, educational processes and communities; Civil quality of education and public space; Socialization, belonging and identity; Crisis in the public space and marginalization of children and adolescents; Space mobility and cognitive development sense of belonging; Education and marginality; Sociological theory and young people; Marginality, youth and education; Second generations of migrants; Social research and educational planning in marginal contextsCore Documentation
Besozzi, E., Educazione e Società, Carocci, Roma, 2016; pp.17-73; 79-83; 91-103;127-153; 275-406Giardiello, M., L’adolescenza come generazione nell’epoca dell’individualizzazione: appartenenza e nuove identità, Scienze e Ricerche, 8, 2015, (scaricabile dalla bacheca docenti in documenti);
Leccardi C., Rampazi M., Gambardella M.G, Sentirsi a casa. I giovani e la riconquista degli spazi-tempi della casa e della metropoli, UTET, 2011, pp. 87-208;
Giardiello, M., Sociologia della marginalità. Il contributo di Gino Germani, Carocci, Roma 2012;
Orioles, M., La seconda generazione di migranti. Verso Quale integrazione? Carocci, Roma, 2014.
Reference Bibliography
Besozzi, E., Educazione e Società, Carocci, Roma, 2016; pp.17-73; 79-83; 91-103;127-153; 275-406 Giardiello, M., L’adolescenza come generazione nell’epoca dell’individualizzazione: appartenenza e nuove identità, Scienze e Ricerche, 8, 2015, (scaricabile dalla bacheca docenti in documenti); Leccardi C., Rampazi M., Gambardella M.G, Sentirsi a casa. I giovani e la riconquista degli spazi-tempi della casa e della metropoli, UTET, 2011, pp. 87-208; Giardiello, M., Sociologia della marginalità. Il contributo di Gino Germani, Carocci, Roma 2012; Orioles, M., La seconda generazione di migranti. Verso Quale integrazione? Carocci, Roma, 2014.Type of delivery of the course
TraditionalType of evaluation
Oral exam