21010055 - ROME AND THE REINASSANCE

The course explores in depth a meaningful chapter of the history of culture, which is a pivotal element of the education and the profession of architects. The course sets two primary objectives:
1. To improve the critical knowledge of the early modern architecture
2. To offer theoretical, methodological and technical tools to reading the architectural heritage.
teacher profile | teaching materials

Mutuazione: 21010055 ROMA E IL RINASCIMENTO in Scienze dell'architettura L-17 MATTEI FRANCESCA

Programme

Lezione 1: antico e rovine nel Rinascimento
Lezione 2: il disegno della rovina
Lezione 3: on site
Lezione 4: Raffaello e la difesa delle rovine; le piante di Roma
Lezione 5: on site
Lezione 6: Le rovine come ispirazione: allestimenti e apparati effimeri
Lezione 7: facciate e giardini
Lezione 8: escursione
Lezione 9: escursione
Lezione 10: Peruzzi e Antonio il Giovane
Lezione 11: esercitazione
Lezione 12: esercitazione

Core Documentation

- Il Quattrocento, a cura di F.P. Fiore, Milano 1998
- Il primo Cinquecento, a cura di A. Bruschi, Milano 2002
- Il secondo Cinquecento, a cura di C. Conforti, R.J. Tuttle, Milano 2001

Testi di approfondimento sulle rovine:
- A. Schnapp, Storia universale delle rovine: dalle origini all'età dei Lumi, Torino 2023
- C. Thoenes, San Pietro come rovina: note su alcune vedute di Maarten van Heemskerck, in Sostegno e Adornamento. Saggi sull’architettura del Rinascimento: disegni, ordini, magnificenza, Milano, Electa 1998, 135–149

Attendance

Attendance is compulsory, for a minimum of 75% of the lessons, both for the frontal teaching activities and for the seminar activities.

Type of evaluation

The final evaluation is determined by two factors. 1. Final oral examination (50%) 2. Discussion of the individual exercise ESEMPI DI DOMANDE E/O ESERCIZI FREQUENTI Le domande riguarderanno la cronologia degli edifici trattati a lezione, la storia dei cantieri, le figure coinvolte nel progetto (architetti, committenti, maestranze). Durante l’esame, potrà essere chiesta la realizzazione di disegni di piante e prospetti dei palazzi trattati a lezione. The questions focus on the chronology and history of buildings, and the main figures involved in the project (architects, clients, workers). During the final exam, the candidate could be asked to draw plans, elevations, and details of the main buildings covered in the lecture may be requested.