20709119-2 - TEORIE DEL CINEMA E DEL FILM

The course is intended to offer an overview of film theories, in relation to specific periods and topics.

Curriculum

teacher profile | teaching materials

Mutuazione: 20709119-2 TEORIE DEL CINEMA E DEL FILM in Cinema, televisione e produzione multimediale LM-65 PRAVADELLI VERONICA

Programme

The second modulo focuses on American cinema from the early '1930s to the late 1950s from the perspective of the different methods of film analyss that have developed in the last decades. Fusing theory and history the course aims at questioning the most widespread theories of classical cinema, in particular David Bordwelll's, and tries to propose an original thesis on classical cinema in the age of the studio system.

Core Documentation

Veronica Pravadelli, La grande Hollywood. Stili di vita e di regia nel cinema classico americano, III ed., Venezia, Marsilio, 2018.
Sigmund Freud, “Il tramonto del complesso edipico” (1924), “Alcune conseguenze psichiche della differenza anatomica dei sessi” (1925), “La femminilità” (1932), in Elisabeth Young-Bruehl, a cura di, Freud sul femminile, Torino, Bollati Boringhieri, 1993.
Raymond Bellour, “L’evidenza e il codice” in Id., L'analisi del film, Torino, Kaplan, 2005.
S. Greenblatt, La circolazione dell’energia sociale (1988), in Il neostoricismo, a cura di V. Fortunati
e G. Franci, Modena, Mucchi, 1995, pp. 81-106
V. Pravadelli, Introduction. Classical Hollywood Cinema and Film Studies, in Classic Hollywood.
Lifestyles and Film Styles of American Cinema, 1930-1960, Urbana, University of Illinois Press,
2015, pp. 1-20
P. Bertetto, L’immaginario cinematografico: forme e meccanismo, in Enciclopedia del cinema, vol.
I, Roma, Istituto dell’Enciclopedia Italiana, 2003, pp. 62-78
D. Bordwell, The Classical Hollywood Style, 1917-1960, in The Classical Hollywood Cinema: Film Style and Mode of Production to 1960, ed. by D. Bordwell, J. Steiger e K. Thompson, New York, Columbia University Press, 1985, pp. 12-23, 50-66
R. Altman, Dickens, Griffith, and film Theory Today, in Classical Hollywood Narrative: The
Paradigm Wars, ed. by J. Gaines, Durham (NC), Duke University Press, 1992, pp. 9-47
J. Crary, Le tecniche dell’osservatore. Visione e modernità nel XIX secolo (1990), Torino, Einaudi,
2013, pp. 3-28
T. Elsaesser, Storie di rumore e di furore. Osservazioni sul melodramma familiare, in Forme del
melodramma, a cura di A. Pezzotta, Roma, Bulzoni, 1992, pp. 65-109
L.Williams, Film Bodies: Gender, Genre, and Excess, in Film Theory and Criticism, ed. by L.
Baudry e M. Cohen, Oxford-New York, Oxford University Press, 2009 (7th edition), pp. 602-616
R. Altman, Un approccio semantico-sintattico al genere cinematografico, in Id., Film/Genere,
Milano, Vita & Pensiero, 2004, pp. 327-343
C. Metz, Storia/Discorso. Nota su due voyeurismi, in Id., Cinema e psicoanalisi, Venezia, Marsilio,
1980, pp. 97-103
Laura Mulvey, “Piacere visivo e cinema narrativo” e “Riflessioni su ‘Piacere visivo e cinema narrativo’ ispirate da Duello al sole” in Id. Cinema e piacere visivo, a cura di V. Pravadelli, Roma, Bulzoni, 2013.



Type of delivery of the course

The teacher discusses the program with lecture classes as well as discussion with students.

Type of evaluation

Written exam in class with essay-questions.

teacher profile | teaching materials

Programme

The second modulo focuses on American cinema from the early '1930s to the late 1950s from the perspective of the different methods of film analyss that have developed in the last decades. Fusing theory and history the course aims at questioning the most widespread theories of classical cinema, in particular David Bordwelll's, and tries to propose an original thesis on classical cinema in the age of the studio system.

Core Documentation

Veronica Pravadelli, La grande Hollywood. Stili di vita e di regia nel cinema classico americano, III ed., Venezia, Marsilio, 2018.
Sigmund Freud, “Il tramonto del complesso edipico” (1924), “Alcune conseguenze psichiche della differenza anatomica dei sessi” (1925), “La femminilità” (1932), in Elisabeth Young-Bruehl, a cura di, Freud sul femminile, Torino, Bollati Boringhieri, 1993.
Raymond Bellour, “L’evidenza e il codice” in Id., L'analisi del film, Torino, Kaplan, 2005.
S. Greenblatt, La circolazione dell’energia sociale (1988), in Il neostoricismo, a cura di V. Fortunati
e G. Franci, Modena, Mucchi, 1995, pp. 81-106
V. Pravadelli, Introduction. Classical Hollywood Cinema and Film Studies, in Classic Hollywood.
Lifestyles and Film Styles of American Cinema, 1930-1960, Urbana, University of Illinois Press,
2015, pp. 1-20
P. Bertetto, L’immaginario cinematografico: forme e meccanismo, in Enciclopedia del cinema, vol.
I, Roma, Istituto dell’Enciclopedia Italiana, 2003, pp. 62-78
D. Bordwell, The Classical Hollywood Style, 1917-1960, in The Classical Hollywood Cinema: Film Style and Mode of Production to 1960, ed. by D. Bordwell, J. Steiger e K. Thompson, New York, Columbia University Press, 1985, pp. 12-23, 50-66
R. Altman, Dickens, Griffith, and film Theory Today, in Classical Hollywood Narrative: The
Paradigm Wars, ed. by J. Gaines, Durham (NC), Duke University Press, 1992, pp. 9-47
J. Crary, Le tecniche dell’osservatore. Visione e modernità nel XIX secolo (1990), Torino, Einaudi,
2013, pp. 3-28
T. Elsaesser, Storie di rumore e di furore. Osservazioni sul melodramma familiare, in Forme del
melodramma, a cura di A. Pezzotta, Roma, Bulzoni, 1992, pp. 65-109
L.Williams, Film Bodies: Gender, Genre, and Excess, in Film Theory and Criticism, ed. by L.
Baudry e M. Cohen, Oxford-New York, Oxford University Press, 2009 (7th edition), pp. 602-616
R. Altman, Un approccio semantico-sintattico al genere cinematografico, in Id., Film/Genere,
Milano, Vita & Pensiero, 2004, pp. 327-343
C. Metz, Storia/Discorso. Nota su due voyeurismi, in Id., Cinema e psicoanalisi, Venezia, Marsilio,
1980, pp. 97-103
Laura Mulvey, “Piacere visivo e cinema narrativo” e “Riflessioni su ‘Piacere visivo e cinema narrativo’ ispirate da Duello al sole” in Id. Cinema e piacere visivo, a cura di V. Pravadelli, Roma, Bulzoni, 2013.



Type of delivery of the course

The teacher discusses the program with lecture classes as well as discussion with students.

Type of evaluation

Written exam in class with essay-questions.