22901964 - PSYCHOLOGY OF DEVELOPMENT AND EDUCATION (L39/40)

TO DESCRIBE CHILDREN’S COGNITIVE, LINGUISTIC, AND SOCIAL-EMOTIONAL DEVELOPMENT, FOCUSING ON TYPICAL PATTERNS OF GROWTH (NORMATIVE DEVELOPMENT) AND INDIVIDUAL VARIATIONS IN GROWTH.
THE RELATIVE CONTRIBUTIONS OF NATURE AND NURTURE WILL BE CONSIDERED.TO EXPLORE RECENT RESEARCH AND NEW THEORETICAL INSIGHTS IN EMOTIONAL, LINGUISTIC AND COGNITIVE DEVELOPMENT DURING CHILDHOOD
TO RELATE DEVELOPMENTAL INFORMATION AND THEORETICAL INSIGHTS WITHIN A FRAMEWORK OF SOCIAL INTERVENTION.

Curriculum

teacher profile | teaching materials

Programme

Part of the program is dedicated to early childhood and to applications to educational settings; the other one to links to the frameworks of social intervention.


The topics of this course are the following:
• Introduction to developmental psychology: theoris and methods
• Piaget’s theory of cognitive development
• Vygotsky’s theory of cognitive development.
• Motor development during infancy and early childhood: an overview
• Language development, communication, and literacy
• Reading and writing
• Bilingual education and bilingualism
• Social and emotional grow
• Nature and function of attachment behaviour
• Parenting and adoption


Core Documentation

Textbook
SANTROCK. J.W. Psicologia dello sviluppo (2013). Edizione italiana a cura di D. Rollo. MCGraw- Hill Education
or
SANTROCK. J.W. Psicologia dello sviluppo (2015). Edizione italiana a cura di D. Rollo. MCGraw- Hill Education

Specifically, these chapters must be learned:
- capitolo 1: Introduzione
- capitolo 2: Lo studio scientifico dello sviluppo infantile
- capitolo 3: Solo il paragrafo 3.4. “La Nascita”
- capitolo 4: Paragrafi 4.3 : “Sviluppo Motorio”; Paragrafo 4.4 “Sviluppo Percettivo” (edizione 2013)
(oppure, paragrafi 4.4. Sviluppo motorio ; 4.5 Sviluppo percettivo, Edizione 2015)
- capitolo 5: Approcci allo sviluppo Cognitivo
- capitolo 6: Paragrafi 6.2 “Attenzione”; paragrafo 6.5 “Metacognizione” ; paragrafo 6.6 La “Teoria della Mente”
- capitolo 8: Lo sviluppo del linguaggio
- capitolo 9: Lo sviluppo Emotivo e Affettivo
- capitolo 10: paragrafo 4.2. Autostima e concetto di sé
- capitolo 11: Lo sviluppo Morale
- capitolo 12: La Famiglia
- capitolo 13: I Pari : Paragrafo 13.1 “Relazione tra pari”; paragrafo 13.2. “Gioco”

2. In addition these chapters and materials must be studied:

I.)Ferreiro (2003). Alfabetizzazione. Teoria e Pratica (capitoli 6 -7). Raffaello Cortina Editore
Solo i capitoli 6-7
II.) Antoniotti, Pulga, Turello (2008). Sviluppare le abilità di letto-scrittura. Erickson. Solo il capitolo 2
III.) Siegel & Hartzell (2016). Errori da Non ripetere. Raffaello Cortina Editore. Solo i capitoli 5 e 6
IV.) Simonelli (2014), La funzione Genitoriale. Raffaello Cortina Editore. Solo il capitolo 4
V.) Coleman (2014). Perché non mi parli? Il conflitto tra genitori e figli. Raffaello Cortina. Solo i Capitoli 2, 4 e 5
VI) Studiare le -"Linee Guida Dislessia " scaricabili dal sito http://www.lineeguidadsa.it/ download_documenti DSA/ "download.php"

3) The Power-Points used in class by the teacher are available in formonline.



Type of evaluation

Interview including 4-5 open- question.

teacher profile | teaching materials

Programme

Part of the program is dedicated to early childhood and to applications to educational settings; the other one to links to the frameworks of social intervention.


The topics of this course are the following:
• Introduction to developmental psychology: theoris and methods
• Piaget’s theory of cognitive development
• Vygotsky’s theory of cognitive development.
• Motor development during infancy and early childhood: an overview
• Language development, communication, and literacy
• Reading and writing
• Bilingual education and bilingualism
• Social and emotional grow
• Nature and function of attachment behaviour
• Parenting and adoption


Core Documentation

Textbook
SANTROCK. J.W. Psicologia dello sviluppo (2013). Edizione italiana a cura di D. Rollo. MCGraw- Hill Education
or
SANTROCK. J.W. Psicologia dello sviluppo (2015). Edizione italiana a cura di D. Rollo. MCGraw- Hill Education

Specifically, these chapters must be learned:
- capitolo 1: Introduzione
- capitolo 2: Lo studio scientifico dello sviluppo infantile
- capitolo 3: Solo il paragrafo 3.4. “La Nascita”
- capitolo 4: Paragrafi 4.3 : “Sviluppo Motorio”; Paragrafo 4.4 “Sviluppo Percettivo” (edizione 2013)
(oppure, paragrafi 4.4. Sviluppo motorio ; 4.5 Sviluppo percettivo, Edizione 2015)
- capitolo 5: Approcci allo sviluppo Cognitivo
- capitolo 6: Paragrafi 6.2 “Attenzione”; paragrafo 6.5 “Metacognizione” ; paragrafo 6.6 La “Teoria della Mente”
- capitolo 8: Lo sviluppo del linguaggio
- capitolo 9: Lo sviluppo Emotivo e Affettivo
- capitolo 10: paragrafo 4.2. Autostima e concetto di sé
- capitolo 11: Lo sviluppo Morale
- capitolo 12: La Famiglia
- capitolo 13: I Pari : Paragrafo 13.1 “Relazione tra pari”; paragrafo 13.2. “Gioco”

2. In addition these chapters and materials must be studied:

I.)Ferreiro (2003). Alfabetizzazione. Teoria e Pratica (capitoli 6 -7). Raffaello Cortina Editore
Solo i capitoli 6-7
II.) Antoniotti, Pulga, Turello (2008). Sviluppare le abilità di letto-scrittura. Erickson. Solo il capitolo 2
III.) Siegel & Hartzell (2016). Errori da Non ripetere. Raffaello Cortina Editore. Solo i capitoli 5 e 6
IV.) Simonelli (2014), La funzione Genitoriale. Raffaello Cortina Editore. Solo il capitolo 4
V.) Coleman (2014). Perché non mi parli? Il conflitto tra genitori e figli. Raffaello Cortina. Solo i Capitoli 2, 4 e 5
VI) Studiare le -"Linee Guida Dislessia " scaricabili dal sito http://www.lineeguidadsa.it/ download_documenti DSA/ "download.php"

3) The Power-Points used in class by the teacher are available in formonline.



Type of evaluation

Interview including 4-5 open- question.