22901964 - PSYCHOLOGY OF DEVELOPMENT AND EDUCATION (L39/40)

The objectives of the course are: a) to provide the basic knowledge of developmental psychology, with particular attention to theoretical and methodological aspects and to the application of this knowledge in the educational, clinical-health and social fields; b) represent typical psychological development, the inter-individual variability that characterizes it; c) give an account of the weight of the genetic-biological and environmental-cultural factors underlying psychological development.

At the end of the course the student learned:
- changes related to the concepts of "child" and psychological development;
- the basic concepts relating to cognitive, communicative-linguistic and emotional-social development in the period from childhood to adolescence;
- the ability to recognize typical and risky psychological behaviors during the developmental age.

Curriculum

teacher profile | teaching materials

Programme

The topics of this course are the following:
• Introduction to developmental psychology: theories and methods
• Cognitive development of child and adolescent
• Motor and perceptual development in infancy and early childhood: an overview
• Language development, communication, and literacy
• Social and emotional grow
• Nature and function of attachment behavior
• Parenting and adoption
• Parenting and disability
• Family separations and divorce


Core Documentation

Santrock. J.W. Psicologia dello Sviluppo (2017). Edizione italiana a cura di D. Rollo. MCGraw- Hill Education
In particular, only the following chapters need to be studied
- Capitolo 1: Introduzione
- Capitolo 2: Lo Studio Scientifico Dello Sviluppo Infantile
- Capitolo 4: Sviluppo Fisico, Motorio E Percettivo
- Capitolo 5: Approcci Allo Sviluppo Cognitivo
- Capitolo 8: Lo Sviluppo Del Linguaggio
- Capitolo 9: Lo Sviluppo Emotivo E Affettivo
- Capitolo 10: Il Se E L’acquisizione Dell’identit
- Capitolo 12: La Famiglia Paragrafo 12.1 Processi Familiari, 12.2. Genitorialità, 12.3.Relazione Genitore E Adolescente
- Capitolo 13: I Pari : Paragrafo 13.4 La Relazione Tra Pari In Adolescenza

Power-Points used in class by the teacher are available in formonline.

During the course some topics of Family Psychology have been proposed. Some chapters and materials will also be studied to explore these topics.

Brighi, Nicoletti, Guarini (2013). Il fenomeno del cyberbullismo: un percorso di lettura e filmografico. Rassegna bibliografica infanzia e adolescenza, 4.1-16.

Genta, Brighi, Guarini (2013). Cyberbullismo. Ricerche e strategie di intervento Franco Angeli, Milano. Study only: capitolo 5. La ricerca ECIP: nuove tecnologie, cyberbullismo e ruolo della famiglia

D’amore S. (a cura di, 2017). Le nuove famiglie. Teoria, ricerca, interventi clinici. Franco Angeli, Milano. Study only: capitolo 1. Uni-verso o multi-verso familiare’ le nuove famiglie tra continuità e cambiamento; capitolo 10. Coppie e genitori omosessuali: sfide per la psicoterapia

Mazzucchelli F.( a cura di, 2011). Il sostegno alla genitorialità. Professionalità diverse in particolari situazioni familiari. Franco Angeli, Milano. Study only: capitolo 9. I sostegni necessari alla famiglia del bambino disabile, capitolo 11. La famiglia sostitutiva come esperienza educativa speciale di genitorialità

Dowling Barnes (2018) Lavorare con i bambini nel processo di separazione e divorzio . Franco Angeli, Milano. Study only: capitolo 1. Il cambiamento delle famiglie e le angosce dei bambini
capitolo 2 Cornice teorica: transizioni e fattori di rischio nella separazione e divorzio
capitolo 6. Oltre il controllo della ragione: rabbia, violenza, malattia mentale.


Type of delivery of the course

Lectures, exercises, case discussions in groups and individuals are included. For this teaching a dedicated environment is available on the Formonline platform. In the Formonline platform you can find materials presented in class and notices - about the teaching and the exam.

Type of evaluation

Written test including open questions and close questions (multiple choice answers)

teacher profile | teaching materials

Programme

The topics of this course are the following:
• Introduction to developmental psychology: theories and methods
• Cognitive development of child and adolescent
• Motor and perceptual development in infancy and early childhood: an overview
• Language development, communication, and literacy
• Social and emotional grow
• Nature and function of attachment behavior
• Parenting and adoption
• Parenting and disability
• Family separations and divorce


Core Documentation

Santrock. J.W. Psicologia dello Sviluppo (2017). Edizione italiana a cura di D. Rollo. MCGraw- Hill Education
In particular, only the following chapters need to be studied
- Capitolo 1: Introduzione
- Capitolo 2: Lo Studio Scientifico Dello Sviluppo Infantile
- Capitolo 4: Sviluppo Fisico, Motorio E Percettivo
- Capitolo 5: Approcci Allo Sviluppo Cognitivo
- Capitolo 8: Lo Sviluppo Del Linguaggio
- Capitolo 9: Lo Sviluppo Emotivo E Affettivo
- Capitolo 10: Il Se E L’acquisizione Dell’identit
- Capitolo 12: La Famiglia Paragrafo 12.1 Processi Familiari, 12.2. Genitorialità, 12.3.Relazione Genitore E Adolescente
- Capitolo 13: I Pari : Paragrafo 13.4 La Relazione Tra Pari In Adolescenza

Power-Points used in class by the teacher are available in formonline.

During the course some topics of Family Psychology have been proposed. Some chapters and materials will also be studied to explore these topics.

Brighi, Nicoletti, Guarini (2013). Il fenomeno del cyberbullismo: un percorso di lettura e filmografico. Rassegna bibliografica infanzia e adolescenza, 4.1-16.

Genta, Brighi, Guarini (2013). Cyberbullismo. Ricerche e strategie di intervento Franco Angeli, Milano. Study only: capitolo 5. La ricerca ECIP: nuove tecnologie, cyberbullismo e ruolo della famiglia

D’amore S. (a cura di, 2017). Le nuove famiglie. Teoria, ricerca, interventi clinici. Franco Angeli, Milano. Study only: capitolo 1. Uni-verso o multi-verso familiare’ le nuove famiglie tra continuità e cambiamento; capitolo 10. Coppie e genitori omosessuali: sfide per la psicoterapia

Mazzucchelli F.( a cura di, 2011). Il sostegno alla genitorialità. Professionalità diverse in particolari situazioni familiari. Franco Angeli, Milano. Study only: capitolo 9. I sostegni necessari alla famiglia del bambino disabile, capitolo 11. La famiglia sostitutiva come esperienza educativa speciale di genitorialità

Dowling Barnes (2018) Lavorare con i bambini nel processo di separazione e divorzio . Franco Angeli, Milano. Study only: capitolo 1. Il cambiamento delle famiglie e le angosce dei bambini
capitolo 2 Cornice teorica: transizioni e fattori di rischio nella separazione e divorzio
capitolo 6. Oltre il controllo della ragione: rabbia, violenza, malattia mentale.


Type of delivery of the course

Lectures, exercises, case discussions in groups and individuals are included. For this teaching a dedicated environment is available on the Formonline platform. In the Formonline platform you can find materials presented in class and notices - about the teaching and the exam.

Type of evaluation

Written test including open questions and close questions (multiple choice answers)