20710159-2 - STORIA DELL'ARTE MEDIEVALE E STORIA DELL'ARTE BIZANTINA 2 - LM

Knowledge of the history of medieval art and the history of Byzantine art (IV-XIV centuries), of themes and specific problems of the discipline; ability to analyze and read works of art and their context; ability to analyze the written and graphic sources; acquisition of methodological skills that enable independent study and research; ability to apply the acquired knowledge in order to develop and expose logical and coherent arguments; ability to communicate information and ideas to specialists and non-specialists.
teacher profile | teaching materials

Programme

Course title and contents

Architecture and figurative programmes in Rome and Byzantium (5th-13th century)
The course includes 2 joined modules, equivalent to 12 CFU.
The two modules will investigate significant episodes in the artistic production in the West and the East, highlighting similarities and differences in architectural types, decorative systems, concepts in theology and aesthetics from both areas.
Therefore, both modules will be addressed, along with buildings, to mosaics, wall painting and icons from 5th to 13th centuries, investigating iconographic themes and systems, formal and stylistic structures, commissions in Rome, Constantinople, and other regions of the Byzantine empire.
A series of seminars is planned, whose participation will be considered an integral part of the exam program. For the purposes of the exam, it will also be required the direct knowledge of the churches of Rome, which will be the subject of specific discussion during the course (see list below).


Core Documentation

Attending students
Module II History of Byzantine Art
Bibliography
• s. v. Costantinopoli, in Enciclopedia dell’Arte Antica, II, Roma 1985, pp. 880-919.
• C. Mango, Architettura bizantina, trad. it., Milano, Electa1978, pp. 5-138.
• R. Krautheimer, Santa Sofia e gli edifici annessi, in Architettura paleocristiana e bizantina, Torino, Einaudi 1986, pp. 239-267 e figg. 105-114.
• Grabar, Plotino e l’origine dell’estetica medievale, in Idem, Le origini dell’estetica medievale, Milano, Jaca Book 2001, pp. 29-83.
• E. Kitzinger, Alle origini dell’arte bizantina. Correnti stilistiche nel mondo mediterraneo dal III al VII secolo, trad. it., Milano, Jaca Book 2004, pp. 27-150 e figg. 35-231.
• V. Lazarev, Storia della pittura bizantina, trad. it., Torino, Einaudi 1967, pp. 124-136 e 170-171; pp. 142-150, 176-178 e figg. 149-163; pp. 197-198, 255 e figg. 289-295.
• M. Della Valle, Costantinopoli e il suo impero. Arte, architettura, urbanistica nel millennio bizantino, Milano, Jaca Book 2007, pp. 77-143 e figg. 74-147.
• M. L. Fobelli, La recinzione presbiteriale; La strategia delle immagini; Luce e luci nella Megale Ekklesia, in Un tempio per Giustiniano. Santa Sofia di Costantinopoli e la Descrizione di Paolo Silenziario, Roma, Viella 2005, pp. 181-207, figg. 1-142.
• Procopio di Cesarea, Santa Sofia di Costantinopoli, Un tempio di luce, a cura di P. Cesaretti e M. L. Fobelli, Milano, Jaca Book 2011, pp. 67-130; tavv. I-VII e figg. 1-54.
• M. Andaloro, L’icona cristiana e gli artisti e schede n. 374-378, in Aurea Roma. Dalla città pagana alla città cristiana, catalogo a cura di S. Ensoli e E. La Rocca, “L’Erma” di Bretschneider, Roma 2000, pp. 416-424 e 660-663.
• M. L. Fobelli, Pavel A. Florenskij e il discorso sull’icona, in L’officina dello sguardo. Scritti in onore di Maria Andaloro, v. II, Immagine, memoria, materia, a cura di G. Bordi, I. Carlettini, M. L. Fobelli, M. R. Menna, P. Pogliani, Gangemi Editore, Roma 2014, pp. 283-290.

Non-attending students
Must add to the above texts:
• A. Grabar, Le origini dell’estetica medievale, Milano, Jaca Book 2001 (whole book).
• A. Iacobini, Il mosaico in Italia dall’XI all’inizio del XIII secolo: spazio, immagini, ideologia, in L’arte medievale nel contesto (300-1300). Funzioni, iconografia, tecniche, a cura di P. Piva, Milano, Jaca Book 2006, pp. 463-499 e figg. 279-310.

Attending and non-attending students
Seminars bibliography
All the students are required to study two essays of their choice from the following:
• I. Foletti, M. Gianandrea, Zona liminare. Il nartece di Santa Sabina a Roma, la sua porta e l’iniziazione cristiana, Roma, Viella 2015: pp. 7-10; 90-93; 95-97; 201-216; figg. 1-33, 90-97; tav. IV.
• P.F. Pistilli, Sulle orme di Riccardo da Lentini, “prepositus novorum hedificiorum” di Federico II di Svevia, in L’officina dello sguardo. Scritti in onore di Maria Andaloro, v. I, I luoghi dell’arte, a cura di G. Bordi, I. Carlettini, M. L. Fobelli, M. R. Menna, P. Pogliani, Gangemi Editore, Roma 2014, pp. 127-136.
• W. Angelelli, La diffusione dell’immagine lateranense: le repliche del Salvatore nel Lazio, in Il Volto di Cristo, a cura di G. Morello, G. Wolf, Electa, Milano 2000, pp. 46-49.
• S. Piazza, La memoria dell’oculus romano nelle cupole di Santa Costanza, della Rotonda di San Giorgio e del Battistero degli Ortodossi, in L’officina dello sguardo. Scritti in onore di Maria Andaloro, v. I, I luoghi dell’arte, a cura di G. Bordi, I. Carlettini, M. L. Fobelli, M. R. Menna, P. Pogliani, Gangemi Editore, Roma 2014, pp. 243-248.
• M.R. Menna, Niccolò IV, i mosaici absidali di S. Maria Maggiore e l’Oriente, «Rivista dell’Istituto Nazionale d’Archeologia e Storia dell’Arte», 10 (1987), pp. 201-224.
• S. Moretti, Roma bizantina. Opere d’arte dall’impero di Costantinopoli nelle collezioni romane, Campisano Editore, Roma 2014, pp. 134-152, 161-174.
• L. Sozzè, Le opere bizantine nella collezione del cardinale Pietro Barbo, «Arte Cristiana», 108 (2020), pp. 304-309.

Attending and non-attending students
They are expected to have direct knowledge of the following monuments:
San Pietro; San Paolo f.l.m.; Santa Maria Maggiore; Santi Cosma e Damiano; San Agnese f.l.m.; San Giovanni in Laterano, Battistero Lateranense and Oratorio di San Venanzio; Santo Stefano Rotondo; Santa Susanna; Santa Cecilia in Trastevere; S. Maria in Trastevere.
Attendance
Attendance to the course is highly recommended. Those who, due to serious circumstances, are unable to attend the lectures, should supplement the program (see above) fixing an appointment with the teacher.


Type of delivery of the course

telematic lessons

Attendance

optional

Type of evaluation

oral exam N.B. Apart from whole books, which can be either found at public libraries or bought, and additional readings for non-attending students, any other materials, including the slides, will be available at the end of the course as PDF to all the properly registered students, both attending and non-attending, on the Team channel of Storia dell’arte medievale e storia dell’arte bizantina LM a.a. 2020-2021 prof.ssa Maria Luigia Fobelli, in the section File, folder Materiale del corso.